My News

PERGHHH!! Tak SANGKA.. Rupa-Rupanya Penuh Pelakon Kanak-Kanak 7 Hari Mencintaiku '' Buntat '' Bukan Calang-Calang ORANG..


Nama Penuh : Mohd Ariff sebagai Buntat
Buntat ,,,,,anak tokey roti canai Pak Mutalib Jitra ,,,,,,,pandai dia berlakon ,,,,,,,,,sekarang dah bergaya ,,,,,dulu pakai seluar pendek jaa ,,,,,,,


TAJUK DRAMA : 7 HARI MENCINTAIKU
EPISOD : 28 Episod semuanya
TARIKH ATAU MASA : 07 November 2016
SIARAN : M enerusi Slot Akasia TV3
NOVELIS : Siti Rosmizah
PENGARAH : Jamal Khan
TERBITAN : Pena Creative Pictures Sdn Bhd
PARA PELAKON : Shukri Yahaya, Siti Saleha, Ungku Hariz, Wan Sharmila, Zila Bakarin, Zarynn Min


WATAK -WATAK PELAKON
Shukri Yahaya memegang watak sebagai Khuzairi
Siti Saleha memegang watak sebagai Mia Adriana
Ungku Hariz memegang watak sebagai Khalil
LAGU TEMA OST DRAMA 7 HARI MENCINTAIKU
Tajuk OST : Lelaki Teragung
Penyanyi : Dayang Nurfaizah

SINOPSIS DRAMA 7 HARI MENCINTAIKU
Drama ini mengisahkan Khuzairi (Shukri Yahaya), dalam diam-diam mencintai gadis bernama Mia Adriana (Siti Saleha). Cinta pandang pertama telah menjadikan dia seorang perindu yang setia. Namun begitu sifat angkuh dan sombong gadis ini telah menyebabkan Khuzairi tidak pernah walau sebesar hamapun jua menyimpan impian untuk memilikinya. Mia Adriana pula bagaikan lupa, hidup ini adalah ibarat putaran roda, satu waktu keangkuhan dan kesombonganya itu akan memamah dirinya sendiri. Berdoalah, di kala keinsafan menjelma nanti, cinta seoorang lelaki bernama Khuzairi ini belum terpadam lagi buat dirinya.

Mia Adriana adalah merupakan seorang peguam dan mempunyai firma guamannya sendiri bersama ayahnya iaitu Dato Megat Idrus. Mia yang telah pun bertunang dengan sepupunya sendiri Khalil (Ungku Hariz). Namun begitu oleh kerana terlalu percaya pada tunangnya, Khalil, Mia Adriana telah menyebabkan ayahnya muflis.

Khalil yang tidak hadir pada malam pernikahan mereka, sebaliknya Khalil telah menikahi Rita kerana inginkan duit. Dato Megat yang diserang sakit jantung, telah meminta Khuzairi untuk menjadi menantunya. Demi menutup malu, Mia sanggup berkahwin dengan Khuzairi walaupun dia hanya mengganggap Khuzairi kekampungan dan kolot.

Bermulah kehidupan baru Mia Adriana bersama Khuzairi di kampung. Sepanjang berada di kampung, Mia Adriana memang telah menjadi kebencian Mak Leha, iaitu mak tiri Khuzairi. Mak Leha membenci Mia kerana dia amat memusuhi Puan Hayati. Terjadilah pelbagai pergaduhan diantara Mia, Mak Leha dan Syakilla, tunangan Helmi yang dimana menaruh hati pada Khuzairi. Perhubungan Mia dan Khuzairi juga selalu ada pasang surutnya. Khuzairi juga tersepit kerana dia terlalu amat menghormati Mak Leha sebagai ibu sehingga dia selalu melukakan hatinya sendiri.
Kerana suatu peristiwa, Mia Adriana telah tersedar bahawa sememangnya dia mencintai Khuzairi sepenuh hati. Dia terlalu merindu anak kecil yang telah ditinggalkannya tanpa melihat rupanya. Namun, cukupkah masa 7 hari itu untuk meraih kembali cinta Khuzairi yang sudah lama membeku? Apakah Pak Samad mampu untuk membela nasib Mia selepas dibuang oleh suami sendiri dalam rumah keluarganya?

Tercapaikah hasrat Syakilla untuk menjadi isteri kepada Khuzairi? Dan, apa pula nasib Helmi selepas dihalau keluar oleh Pak Samad selepas dia bersubahat dengan Khalil untuk meracun kambing-kambing Khuzairi? Apakah pekerjaan Khuzairi selain menjadi pengembala kambing yang menjadi kegilaan anak-anak gadis kampung?.. mari sama-sama kita saksikan..




http://bloggersedia.blogspot.my/2016/12/perghhh-tak-sangka-rupa-rupanya-penuh.html


KES SAMUN-Mangsa parah selepas kedua-dua tangannya ditetak manakala isterinya tidak dipengapakan.

Polis buru lelaki tetak warga emas
------------------------------


Kuala Langat: Polis sedang mengesan penjenayah yang menetak seorang lelaki berusia 58 tahun dalam kejadian samun di sebuah rumah di Sijangkang, jam 3.30 pagi, Sabtu lalu.

Mangsa parah selepas kedua-dua tangannya ditetak manakala isterinya tidak dipengapakan.
Ketua Polis Daerah Kuala Langat Superintendan Zailan Tasir berkata, penjenayah terdiri daripada empat lelaki itu memecah masuk rumah berkenaan melalui tingkap di dapur.

“Kejadian disedari pasangan berkenaan selepas mereka mendengar bunyi bising. Kedua-duanya keluar daripada bilik sebelum mendapati empat lelaki bersenjatakan parang sedang menggeledah kediaman mereka.

“Penjenayah kemudiannya menetak lelaki itu dengan parang dan mangsa cedera di tangan ketika cuba mempertahankan diri,” katanya, semalam.
Beliau berkata, kedua-dua mangsa turut dikurung dalam bilik air sebelum mereka melepaskan diri selepas penjenayah beredar.

“Isteri mangsa membawa suaminya ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) Klang untuk rawatan.
“Antara barangan disamun ialah komputer riba dan telefon bimbit,” katanya.

Kes disiasat mengikut Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan dan orang ramai yang mempunyai maklumat diminta menghubungi talian 03-31872222 atau balai polis berhampiran.
sent by Berita Harian
BI1M'SIA
NKC

pesakit bunuh diri dijumpai mati diatas bumbung hospital hkl

*KENYATAAN MEDIA KETUA POLIS DAERAH DANG WANGI*
*KES BUNUH DIRI DI HKL*

Pada 5/12/2016 jam lebih kurang 7.20 pagi, semasa Pengadu seorang Jururawat sedang bertugas di Hospital Kuala Lumpur telah menerima maklumat seorang pesakit Lelaki bangsa Cina yang di rawat di Hospital Kuala Lumpur telah di jumpai mati di atas bumbung di Aras 1. 

Siasatan awal di tempat kejadian oleh Pihak Polis mendapati mangsa telah jatuh di atas kompreser alat penghawa dingin di atas bumbung Aras 1. 

Mangsa seorang pesakit berumur 60 tahun sedang menjalani rawatan di Wad 26 Hospital Kuala Lumpur, Tingkat 5 kerana sakit ketumbuhan, jantung, paru paru dan mengalami gangguan mental. Mangsa telah masuk wad pada 26/11/2016 dan disedari keluar wad pada jam 0230 hrs 05/12/2016.


Mayat mangsa telah dihantar ke Unit Forensik untuk post mortem. Siasatan selanjutnya sedang di jalankan.


Tiada unsur-unsur jenayah dan kes diklasifikasikan sebagai *Mati Mengejut*
(Dikeluarkan pada 5/12/2016).
 Info Semasa Dalam Dan Luar Negara

HAL HUBUNGAN SUAMI ISTERI-Hukum Hubungan Intim di Kamar Mandi


Ketika sepasang laki-laki dan perempuan telah terikat dalam pernikahan, maka segala sesuatu yang semulanya haram untuk dilakukan menjadi halal hukumnya. Dalam hal ini contohnya adalah saling berpandangan, berpelukan, mengucapkan kata-kata mesra dan melakukan hubungan biologis.

Bahkan sebuah riwayat menyebutkan bahwa seorang suami diperbolehkan mendatangi istrinya darimanapun dan bagaimanapun yang diinginkannya terkecuali melalui jalur belakang. Pasalnya disitu merupakan tempat yang kotor, sehingga ditakutkan akan muncul berbagai penyakit dikemudian hari.

Hukum Hubungan Intim di Kamar Mandi

Lantas bagaimana hukumnya bila berhubungan di kamar mandi ? Bukankah kamar mandi merupakan tempat yang kotor ? Ternyata para ulama sepakat bahwa hukumnya tidaklah haram melainkan makruh dan diperbolehkan, hanya saja dinilai kurang sesuai adab. Berikut penjelasan selengkapnya. 

Segala sesuatu yang berhubungan dengan hubungan intim suami istri merupakan sebuah hal sensitif yang  seringkali jarang mendapatkan pembahasan secara terbuka, seperti halnya berhubungan intim di kamar mandi ini. Padahal ada cukup banyak orang yang memerlukan kejelasan hukum agar hal yang dilakukannya tidak menyalahi kehalalan.

Sejatinya kamar mandi merupakan tempat pribadi yang tertutup dan bagi pasangan suami istri diperbolehkan berhubungan intim dimana saja selama tempat tersebut tertutup. Namun ada beberapa pembahasan mengenai hal ini yang dikelompokkan dalam beberapa poin diantaranya adalah,

Pertama, setiap pasangan suami istri yang akan melakukan hubungan jima’ dianjurkan untuk berdoa terlebih dahulu,  sebagaimana yang dilakukan oleh Rasulullah SAW.

Dari Ibnu ‘Abbas radhiyallahu ‘anhuma, ia berkata bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Jika salah seorang dari kalian (yaitu suami) ingin berhubungan intim dengan istrinya, lalu ia membaca do’a: [Bismillah Allahumma jannibnaasy syaithoona wa jannibisy syaithoona maa rozaqtanaa], “Dengan (menyebut) nama Allah, ya Allah jauhkanlah kami dari (gangguan) setan dan jauhkanlah setan dari rezki yang Engkau anugerahkan kepada kami”, kemudian jika Allah menakdirkan (lahirnya) anak dari hubungan intim tersebut, maka setan tidak akan bisa mencelakakan anak tersebut selamanya” (HR. Bukhari no. 6388 dan Muslim no. 1434)

Namun bukankah kamar mandi terlarang atau makruh untuk berdoa, berdzikir menyebut nama Allah, sebagaimana Rasulullah tidak membalas salam dari seseorang ketika beliau sedang berada di kamar mandi.  (HR.Muslim)

Selain itu ketika dikamar mandi, maka kita akan kesulitan membaca doa terkecuali doa tersebut dibaca sebelum masuk kamar mandi. Oleh sebab itulah sebagaina ulama menyatakan bahwa hubungan intim di kamar mandi hukumnya dibolehkan selama doa ketika hendak berhubungan dibaca sebelum memasuki kamar mandi. (Syaikh Sa’d al-Humaid dalam Fatwa Islam no. 21195)

Kedua, kamar mandi merupakan tempat yang disinggahi dan tempat berkumpulnya setan. Sebab setan menyukai tempat yang kotor, dan disinilah setan bisa lebih leluasa mengganggu manusia.  Oleh sebab itulah dalam sebuah riwayat hadits disebutkan bahwa Rasulullah SAW memerintahkan untuk membaca doa sebelum memasuki kamar mandi.

 Sehingga karena alasan ini pula-lah sebagian ulama menilai bahwa melakukan hubungan suami istri di kamar mandi hukumnya adalah makruh.  Sementara sebagian ulama lainnya menyatakan bahwa perbuatan semacam ini tidaklah terlarang namun kurang sesuai dengan adab.

Ketiga, saat memasuki kamar mandi yang tujuannya mengharuskan membuka aurat, maka kita dianjurkan untuk membaca doa sebagai perlindungan dari setan.  Terdapat dua doa penting yang sangat dianjurkan untuk dibaca saat hendak masuk kamar mandi, yaitu basmalah dan doa menghindari gangguan setan.

Fungsi membaca basmalah adalah sebagai penutup aurat dari pandangan jin, sebagaimana diriwayatkan dari Ali bin Abi Thalib bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Penutup antara pandangan jin dan aurat bani adam adalah ketika mereka masuk kamar mandi, mengucapkan bismillah.” (HR. Turmudzi 606 dan dishahihkan al-Albani).

Dengan demikian apabila dalam kondisi tertentu, pasangan suami istri harus melakukan hubungan badan di kamar mandi, maka disyariatkan bagi keduanya untuk membaca tiga doa sekaligus sebelum masuk kamar mandi, yaitu dua doa perlindungan dari setan dan doa ketika hendak berhubungan.


http://palingyunik.blogspot.my/2016/09/hukum-hubungan-intim-di-kamar-mandi.html

Che Ta memberitahu banglo tersebut bernilai RM 5 juta, proses ubah suai pulak dikatakan menelan jumlah RM 1 juta.-RIAK



Alahaii.. Semua benda nak diberitahunya.. Harga pakaian dalam tak nak pulak diberitahu yer?? Mana lah tu harga pakaian dalam lebih mahal daripada harga sebuah beg tangan berjenama?? Hahhaa.. 


Siapa yang tak kenal dengan pelakon dan ahli perniagaan Rozita Che Wan atau lebih terkenal dengan gelaran Che Ta ni kan..

Che Ta memang terkenal dengan sikap menunjuk-nunjuk, suka menunjuk gaya hidup mewah yang dimiliki olehnya.. Macam dia seorang jer yang kaya! U’olls masih ingat tak Che Ta pernah muat naik gambar rumah banglo baru dia, baru-baru ni?? Gambar tu telah menarik perhatian ramai..

Terbaru, Miss tengok timbul kembali isu pasal rumah banglo yang terletak di sebuah kelab golf di Kota Damansara, bila ramai dok berteka-teki mengenai harga banglo tersebut.. Ada yang mengandaikan harga banglo tu lebih daripada RM 3 juta lebih u’olls..

Bila perkara ni menjadi bualan hangat, tuan punya rumah berkenaan tampil memberitahu harga yang sebenar.. U’olls nak tahu harganya?? Miss dengar Che Ta memberitahu banglo tersebut bernilai RM 5 juta, proses ubah suai pulak dikatakan menelan jumlah RM 1 juta..

Che Ta kononnya mengeluarkan kenyataan ni kerana tak nak orang lain mempertikaikan lagi harga banglo tersebut.. Tak boleh blah lagi tu, bila Miss dengar Che Ta sebenarnya tak nak beritahu harga sebenar banglo tu, kononnya tak nak digelarkan sebagai riak..

Ek’eleh.. Che Ta tak tahu ke sebelum ni pun memang dah ramai menggelarkannya sebagai artis riak bila tengok dia dok tayang kemewahan yang dimilikinya?? Tak nak beritahu konon, entah-entah dalam hati dah tak sabar-sabar nak beritahu harga banglo tersebut.. Huh!! – Misshana/Utaranews


https://utaranews.wordpress.com















Demi cinta, seorang isteri tergamak bersekongkol dengan teman lelakinya warga Nepal untuk membunuh suaminya


Isteri Bersekongkol Dengan Kekasih Warga Nepal Bunuh Suami




TELUK INTAN - Demi cinta, seorang isteri tergamak bersekongkol dengan teman lelakinya warga Nepal untuk membunuh suaminya di rumah mereka, Jumaat lalu, lapor Sinar Harian.

Ketua Polis Daerah Hilir Perak, Asisten Komisioner Wan Hassan Wan Ahmad berkata, wanita berusia 30 tahun itu datang sendiri ke Balai Polis Hutan Melintang, Bagan Datoh untuk membuat laporan.

Menurutnya, wanita terbabit berkata suaminya yang merupakan seorang pemandu lori ditemukan terbaring dalam keadaan berlumuran darah di ruang tamu kediaman mereka di Kampung Mutiara, Batu 10, Jalan Hutan Melintang.
"Hasil siasatan mendapati, mangsa berusia 40'an itu maut dipukul dengan objek tumpul dipercayai besi di bahagian belakang kepala," katanya.

Wanita itu juga turut ditahan pada hari kejadian, manakala teman lelaki serta abang kepada awanita itu yang berusia 31 tahun ditahan pada keesokkan harinya.

"Semasa disoal siasat, kedua-dua suspek membuat pengakuan membunuh mangsa. Motif pembunuhan ini dipercayai disebabkan oleh percintaan tiga segi antara isteri mangsa dengan lelaki warga Nepal itu.

"Barang-barang kes pembunuhan juga turut ditemui," katanya yang percaya kes tersebut telah berjaya diselesaikan.

Kesemua suspek berkenaan ditahan reman selama tujuh hari bermula semalam di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan. - The Reporter



http://www.thereporter.my/2016/12/isteri-bersekongkol-dengan-kekasih.html

Kren tumbang di Damansara Perdana, tersangkut di tingkat 4 bangunan

▶Kren tumbang di Damansara Perdana, tersangkut di tingkat 4 bangunan

Sebuah kren dilaporkan tumbang di tapak pembinaan berdekatan Damansara Perdana di sini hari ini.

 Penolong Pengarah Bahagian Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor, Mohd Sani Harul yang mengesahkan perkara tersebut berkata bomba menerima panggilan kecemasan sekitar jam 2.10 petang.


 Lima anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Damansara bergegas ke lokasi kejadian dan mendapati kren tersebut tersangkut di tingkat empat bangunan.


Info Roadblock Jpj/polis

saya ada masalah dimana saya kalau tidur mesti kena isap ibu jari..depan suami ke keluarga saya akan tidur isap jari juga walaupun saya dah kawin.

saya berusia awal 20an tahun dan suami awal 40an..
 gambar hiasan 

 dah berkahwin dekat 2 tahun.. belum ada anak lgi.. saya ada masalah dimana saya kalau tidur mesti kena isap ibu jari..

 depan suami ke keluarga saya akan tidur isap jari juga walaupun saya dah kawin.. kalau tak isap jari saya tak boleh tido.. baru2 ni suami ada suruh saya ubah tabiat saya supaya jangan isap jari lagi..

 saya tak tau la dia main2 ke serious.. saya rasa macam sedih sangat seolah dia mcm tak menerima diri saya seadanya.. saya cuba untuk tido x isap jari tapi makin saya cuba makin saya x boleh tido..

 saya terpikir juga kalau satu hari saya ada anak, anak saya tengok saya isap jari tido.. kawan2 boleh bantu saya tak.. mcm mana saya nak buat ye.. terima kasih

komen netizen yang membaca 

-
Inaz Zulaikha Salu kalo budak nk ptus ssu bdn, lumorkn daun salam, nt rasa pahit ank xnk, ni kau da tua, try sapu kt iBu jari tu..kot pahit lama2 ko xnk isap dh..huhuhu..nk lg cpt bkesan ko sapu minyak Yuyi ke minyak cap kapak ke kt ibu jari tu..

 -
Sharmila Bee Kamal Aiyo makin lama makin memelik soalan KRT..tp ni mmg rare..sis..kkdng bkn sbb suami tak terima kita seadanya..sis kne jaga air muka suami..walaupun suami tak selesa tp sbb syg..die diam..tp org keliling ckp..sehr 2 okla..tp bygkn sepjg 2 thn kawin org berckp..mungkin sbb tu die brani srh ubah sikap..cubala..sy sndr dgr pun pelik


-
Norliza Salim Salam warga iih, bayi sy berumur 6 buln dan kerap hisap jari..org sekeliling sy slalu ckp klu baby hisap jari maksud nye baby sy tu lapar, padahal bru lps nyusu je baby sy tu..siap sedawa lg 😆 tp baby tetap hisap jari walaupn dah kenyang nyusu..sy jadi stress bila org sekeliling duk main2 dgn baby sy tu lepas tu bila baby sy duk hisap jari diorg duk kata baby lapar lg nak nyusu lg..kdg2 sy nak berehat pon x boleh sbb kna pakse nyusukn baby lg, org2 duk ckp baby lapar duk hisap jari, nk nyusu lg, padahal sy tgk baby ok je, xde nangis ke apa..especially org2 tua la duk kata baby sy lapar sbb tu hisap jari..jd sy nak tanye ibu2 semua betul ke klu baby hisap jari tu mksud nye dia lapar lg? Baby baru je lps sedawa kyg pon klu hisap jari jgk kira baby tu lapar lg ke? 


- Nainna Majid Sy dulu mmg tahap kronik isap jari ni. Dr kecik smpai la sy drjah 6. Smpai tahap sy pg hisap lengan sbb xleh nk hisap jari. Ayah sy sapu mcm2 kt jari sy. Wpun msa tu sy kecik tp ayh mak sy pndang siyes.
Sepupu sy smpai skrg hsp jari hehehee. Klau besar ni mgkin ssah dh nk buang peel tu. Awk kna jmpa bomoh pisahkn kot.

AKU HIV POSITIF- ISU PERKAHWINAN SESEORANG YANG HIDUP DENGAN HIV

AKU HIV POSITIF
Sebagai perkongsian untuk semua pembawa HIV positif, ahli keluarga mereka dan renungan bersama. against stigma, judgmental, negative thinking, discrimination and malpractice!


Sunday, December 30, 2012
ENTRY WAJIB: ISU PERKAHWINAN SESEORANG YANG HIDUP DENGAN HIV

Isu ini sebenarnya sudah terlalu kerap aku kongsikan di sini bahkan PANDUAN MENDAPATKAN ZURIAT BEBAS HIV KEPADA PLHIV telah aku sediakan dalam satu kategori khas. Beratus-ratus kali aku menerima e-mel, panggilan telefon dan berjumpa pasangan yang meminta pandangan terhadap isu ini.

Alhamdulillah, ramai yang akhirnya mendapat kekuatan untuk mendirikan rumahtangga. Dapat mengelakkan jangkitan kepada pasangan dan memperolehi zuriat bebas HIV. Sebaliknya ada yang memilih untuk membatalkan perkahwinan pada saat-saat akhir terutama yang didiagnos positif menjelang ujian pra perkahwinan.

Ada juga yang meneruskan perkahwinan tetapi enggan mendapatkan rawatan atas alasan-alasan yang mereka yakini kecuali mengamalkan seks selamat (menggunakan kondom), yang mengakibatkan mereka rela tidak memperolehi zuriat. Isu enggan mendapatkan rawatan agak pelik bagi aku, terlalu subjektif untuk diperbincangkan dan terpulanglah kepada pendirian masing-masing. Aku cuma memberikan pandangan. Keyakinan di tangan sendiri dan jodoh di tangan Tuhan.

Jika memilih untuk berpisah, bagi aku HIV cuma dijadikan alasan sedangkan mereka memang tidak ada jodoh. Bukan Orang yang Hidup Dengan HIV (ODHA) pun ramai yang gagal berkahwin atau perkahwinan mereka runtuh dengan pelbagai sebab serta cara. Janganlah HIV dijadikan sebagai satu escapism untuk mencipta alasan.
.

Pandangan Islam
Sebagai Muslim sudah tentu kita meletakkan pandangan Islam sebagai yang teratas. Isunya, betulkah pandangan tersebut adalah pandangan Islam sekalipun ianya diberikan oleh seorang doktor yang mempunyai PhD berjela dalam bidang agama? Apatah lagi jika kajian mereka tidak digabungkan dengan kajian mendalam tentang HIV dari sudut perubatan? Bagaimana validity sesuatu kajian tersebut diukur?

Aku pula bukan pakar apa-apa pun kecuali sebagai seorang ODHA. Aku hidup dengan HIV dan sentiasa merasai rentak nadi suka-duka kehidupan seorang ODHA. Sakitnya seseorang ODHA yang lain menghadapi diskriminasi dalam soal ini, sakit juga yang aku rasa sekalipun aku tidak berdepan dengan isu tersebut secara peribadi.

Jadi kali ini mari kita kongsikan pandangan mengikut kaca mata seorang ODHA secara santai. Kalau berat sangat nanti, susah untuk dihadam. Ini bukan kajian akademik. Mahukan kajian akademik sila jumpa mana-mana profesor di universiti dalam bidang berkaitan. Dengar pandangan mereka dan bandingkan dengan pandanganku ini untuk mencari penyelesaian yang adil.
Hukum Berkahwin
Asasnya tetap lima. Wajib, Sunat, Harus, Makruh dan Haram.
Kemudian semuanya dikaitkan dengan satu istilah lagi iaitu Maqasid Al-Syariah yang juga mengandungi 5 prinsip:
Menjaga Agama.
Menjaga Nyawa.
Menjaga Akal.
Menjaga Keturunan.
Menjaga Harta.


Apabila kita kaitkan hukum dengan 5 prinsip asas Maqasid Al-Syariah tadi, ramai yang mungkin bersetuju bahawa menjaga nyawa dan keturunan menjadi isu utama. Selain itu isu sekufu juga turut ditimbulkan sekalipun kita tidak pernah pasti apa yang bakal kita hadapi di esok hari.
Apabila begitu, maka timbullah hukum haram ODHA berkahwin, makruh jika ODHA berkahwin, hendak kahwin, kahwin sesama ODHA sahaja, letakkan ODHA di sebuah pulau khas, mandulkan ODHA dan sebagainya. Berani kau orang mandulkan aku? Cubalah.

Amboi, amboi, amboi, bijak sungguh ya! Kau orang ingat soal ketentuan Tuhan, nafsu dan soal perasaan ini semudah menyebut A, B, C? Janganlah cepat sangat menghukum. Akibat kejahilan dan judgemental beginilah berlakunya stigma, diskriminasi dan berleluasanya penularan virus HIV. Kami ini makhluk Tuhan juga.
Bagaimana pula dengan pesakit kanser, diabetes, dan darah tinggi yang mana mungkin turut dipengaruhi faktor genetik? Bagaimana dengan pesakit talassemia seramai hampir 1 juta orang di Malaysia sekarang dan sentiasa meningkat? Talassemia lebih bahaya daripada HIV dan sangat tinggi risiko jangkitannya kepada zuriat.

Bayangkan anda atau anak anda seorang pesakit talassemia yang mahu berkahwin tetapi pihak jabatan agama mengatakan, haram berkahwin kerana membahayakan keturunan. Apa rasanya, sanggup? Kata Emmanuel: Hidup bukan murah!
Baiklah, untuk menjawabnya aku ceritakan tentang beberapa fakta asas rawatan HIV dan isu berkaitan.

Rawatan HIV

Umumnya rawatan HIV ada dua. Kaunseling dan farmakologi. Sekarang kita fokus kepada rawatan farmakologi.
Dengan pengambilan rawatan ART (HAART) virus dalam tubuh seseorang ODHA mampu dikekang sehingga ke bawah 50 copies. Secara mudahnya ianya bermaksud mereka sihat dan mampu hidup seperti manusia biasa. Ketika ini risiko menjangkitkan virus kepada pasangan boleh dikatakan tidak berlaku. Walau bagaimanapun penggunaan kondom semasa hubungan intim masih diperlukan sebagai langkah pencegahan dan berhati-hati. Bezanya mereka wajib menjalani rawatan ini seumur hidup.

Apabila mereka berkahwin dan mengamalkan seks selamat dengan tepat, tidak ada isu jangkitan kepada pasangan. Kerana itu apabila seseorang ODHA berhasrat untuk berkahwin, doktor biasanya akan mencadangkan mereka mendapatkan rawatan HAART terlebih dahulu supaya pasangan mereka tidak dijangkiti. Mereka juga akan diberikan kaunseling.

Untuk mendapatkan zuriat bebas HIV, ringkasnya pada waktu subur isteri, mereka boleh mengabaikan kondom dan membebaskan sperma ke dalam faraj isteri sama seperti pasangan lain.
Info penting: HIV hanya terdapat dalam air mani tetapi tidak terdapat dalam sperma.
Jika pasangan (isteri) adalah negatif, sudah pasti zuriat mereka adalah negatif. Pasangan begini tidak ada apa-apa isu sangat. Ibu bebas menyusukan bayi mereka.

Jika pasangan tersebut kedua-duanya HIV positif, dengan rawatan yang betul, anak mereka juga adalah negatif seperti yang diperjelaskan tadi tetapi dengan sedikit penambahan.

Apabila zuriat kepada pasangan ODHA (kedua-dua ibu bapa adalah HIV positif) lahir, bayi tersebut akan dipantau selama 18 bulan, diberikan Post Exposure Prophylaxis (PEP) dan biasanya menjalani 3 kali ujian HIV sebelum disahkan betul-betul bebas HIV. Ibu pula tidak dibenarkan menyusukan bayi (sekadar sebagai SOP untuk meminimakan jangkitan – boleh sahaja sebenarnya).

Berdasarkan pengalaman dan dengan kepatuhan kepada rawatan, bayi-bayi tersebut memang selamat daripada jangkitan virus. Sahabat-sahabat komunitiku telah membuktikannya. Janganlah asyik membayangkan kami hanya golongan gelendangan jalanan seperti dalam media massa era 1980an.
Mahu bukti? Bersepah bukti aku boleh berikan. Hubungi sahaja. Untuk lebih detail, sila dapatkan nasihat doktor kerana ini sekadar perkongsian santai. (Mohon para doktor perubatan yang arif untuk memperbetulkan kesalahan fakta serta-merta)
Jadi dengan penerangan ini adakah 2 prinsip utama dalam Maqasid Al-Syariah tersebut menjadi isu besar? Apa, ODHA orang berdosa atau penzina sebelum berkahwin? Penzina hanya layak berkahwin dengan penzina? Mulut jaga sikit ya.

Buka minda. Fahami betul-betul maksud dan konteks ayat al-Qur’an tersebut. Fahami maksud taubat nasuha. Jangan ingat suami atau menantu kita yang pakai serban sebesar bakul pasti tidak berzina selepas berkahwin. Depan isteri memanglah suami atau menantu mithali. Aku lelaki, aku tahu sangatlah cerita lelaki. Jangan nak buka temberang selagi segala macam pintu maksiat terbentang depan mata.

Isu ODHA (lelaki) yang ingin berkahwin

Aku banyak terima aduan, keluhan dan rintihan daripada kalangan ODHA sendiri tentang isu ini. Mereka mendakwa sedih apabila dikatakan tidak layak berkahwin, banyak sangat halangan, tiada wanita bukan ODHA yang sudi terima mereka dan sebagainya. Macam-macam rintihan, alasan dan rasa rendah diri mereka.
Kalau betul mahu berkahwin dan menyintai pasangan kita, apa alasannya kita dihalang berkahwin? Kita minta secara baik, lakukan secara beradab dan beradat. Tetapi jika masih ditolak menggunakan alasan agama, maka gunakan alasan agama juga terhadap mereka. Daripada buat maksiat, kahwin sajalah asalkan sah di sisi agama selagi anda faham bahawa perkahwinan tersebut satu amanah dan tanggungjawab.

Pencinta sebenar tidak akan mengalah dengan alasan remeh-temeh. Kebahagiaan dan perceraian berlaku dengan pelbagai sebab sekalipun di kalangan bukan ODHA yang sihat, dianggap sekufu, berketurunan mulia dan kaya-raya. Kalau ODHA dihalang berkahwin tetapi keyakinan dan hujah tidak dapat dipatahkan, sepatutnya hanya Tuhan dapat memisahkan. Alasan penolakan kerana HIV adalah membuta tuli dan demi kepentingan diri semata-mata.
Lelaki perlu ada bold character sikit. Pemimpin kan. Dengar sangat cakap orang, sampai sudah tidak berkahwin sedangkan yang menentang belum tentu faham isu. Tetapi maaflah kali ini aku lebih berterus-terang menegur sikap ODHA sendiri dalam isu yang sama.

Apabila ODHA mengadu sahaja, sepintas lalu pun aku boleh mengagak isu sebenar dan cerita di sebalik cerita yang cuba diselindungkan tetapi aku cuba juga bantu setakat yang termampu.
Pastikan Kecenderungan Seksualiti
Minta maaf kerana perkongsian kali ini aku agak berterus-terang terutama menegur sikap ODHA sendiri. Niatku ikhlas. Terpulang kepada masing-masing untuk menerima atau menolaknya. Jangan marah kerana bukan maksudku untuk mencipta kontroversi.

Pastikan kecenderungan seksualiti bermaksud bahawa anda mesti pastikan diri sendiri berada di tahap wajib, haram, makruh, atau sunat berkahwin. Pastikan adakah anda heteroseksual, ex IDU, pure gay, biseksual atau langsung tiada kemampuan batin.
Jika keliru, dapatkan kaunseling profesional semasa rawatan. Jangan sesekali terdesak untuk berkahwin semata-mata kerana tekanan sekeliling dan untuk mendapatkan zuriat. Untuk kelihatan normal sebagai manusia lain. Nanti berganda-ganda dosa yang tidak tertanggung. Jangan khianati dan aniaya anak dara orang.

Aku mempunyai senarai bukti beberapa orang mak nyah, golongan yang asalnya mendakwa mereka pure gay dan dengan kebergantungan kepada Allah, usaha yang sungguh-sungguh akhirnya berjaya dalam rumahtangga. Ujian itu pasti dan memang ianya sangat-sangat berat dan memerlukan jihad yang bukan kepalang. Ada yang terus berjaya, ada yang jatuh bangun berkali-kali. Bagi aku yang paling penting effort dan belajar daripada kesilapan.

Dalam kebanyakan kes, mereka yang diuji dengan ujian seksualiti bukan tidak boleh berubah tetapi kerana kurangnya keyakinan diri dan tidak yakin sepenuhnya dengan janji Allah. Dia yang memberikan ujian, Dia juga yang menyediakan jalan penyelesaian. Lebih malang jika hakikatnya kerana mereka selesa berada di zon maksiat, tinggal serumah dengan pasangan seks sejenis umpama suami isteri.
Selepas berkahwin dan masih terdedah dengan aktiviti terlarang itu isu lain. Sama sahaja seperti lelaki straight yang masih melanggan pekerja seks untuk memuaskan nafsu.

Jangan cuba berbohong mengatakan tidak ada perempuan bukan ODHA yang sudi berkahwin dengan ODHA. Setua-tua aku ini, dengan status sebagai ODHA yang punya 2 isteri, ramai sahaja anak dara bukan ODHA yang secara terbuka mengajak aku berkahwin. Mereka mempunyai latar belakang pendidikan tinggi, mempunyai karier yang bagus dan mereka faham HIV.

Kalau sentiasa rendah diri dan gedik-gedik menangis macam perempuan, susahlah pakcik hendak bantu dik. Kalau aku rembat girlfriend kau orang nanti kau orang kata aku gatal tidak sedar diri pula.
Jadi, clearkan isu ini terlebih dahulu. Jangan semata-mata terdesak berkahwin, kita menipu pasangan dengan menelan Viagra apabila mahu menjalinkan hubungan intim. Kononnya untuk mendapatkan erection tetapi hakikatnya fikiran menerawang ke tempat lain bagi mengelakkan erectile dysfunction. Gagal menikmati seks secara normal.

Sudahlah begitu, jarang pula menyentuh isteri dan leka dengan tabiat lama. Atau mahu berkahwin tetapi enggan mendapatkan rawatan atau enggan menggunakan kondom sehingga menganiaya isteri. Pentingkan diri. Kalau begitu sikapnya memang aku sendiri katakan, anda tidak layak berkahwin. Maaflah.
Jujurlah pada diri sendiri
Kita mungkin boleh berbohong kepada bakal isteri kononnya mendapat jangkitan akibat pernah sekali menyuntik dadah ketika belajar di universiti, pernah ‘bersalam’ dengan ODHA dan macam-macam alasan merapu yang lain. Tetapi mampukah kita menipu diri sendiri? Jangan temberanglah. Tengok cara bergaul, berpakaian dan tenung body aku pun aku tahu seksualiti seseorang. Aku ini sudah tua.

Selain itu, pastikan kita bebas daripada jangkitan penyakit-penyakit kelamin. Ini sangat-sangat penting kerana lebih membahayakan pasangan dan bakal zuriat berbanding HIV. Usah bohonglah, berapa lama kau orang hendak bersembunyi daripada pengetahuan isteri semata-mata untuk menyapu Podophylin ke dubur akibat genital warts? Jangan buat lawak dengan aku.

Jangan sampai terjadi seperti 1 kes yang pernah aku hadapi. Seorang gadis naif yang risau kerana ‘abang angkatnya’ dijangkiti HIV. Sibuklah dia meminta sokongan dan panduan. 'Abang angkatnya' pula asyik meratap dan mengadu macam-macam. Dia bersungguh-sungguh mencari bantuan termasuklah menemani ‘abang angkatnya’ menjalani rawatan dan cuba mendapatkan sokongan komuniti.

Peliknya dalam diam-diam ‘abang angkatnya’ bersetuju pula kakak-kakak senior dalam komuniti mencarikan jodoh yang sesuai asalkan punya status yang sama (ODHA). Hujung-hujung satu komuniti tersebar macam-macam cerita negatif tentang gadis tersebut yang tergila-gilakan ‘abang angkatnya’.
Pedihnya hati aku Tuhan sahaja yang tahu, hampir mengalir air mata apabila memandang wajah gadis tersebut tetapi aku terpaksa menyimpan aib orang. Aku buat-buat tidak tahu tentang banyak rahsia dan perkara.

Terfikir dan terdetik, alangkah naif dan lurusnya gadis tersebut. Begitu mudah tertipu dengan alasan karut marut ciptaan ‘abang’ pujaan hati. Bersungguh-sungguh membantu dan mempertahankan maruah ‘abang’ seumur hidupnya. Bertuah sungguh ODHA itu. Aku yang pernah cuba bantu untuk melihat mereka bersatu akhirnya mendapat trauma. Selenge udang betul!

Pelik apabila gadis tersebut tidak dapat meneka kecenderungan seksualiti ‘abangnya’. Mungkin akibat hanyut dengan dendangan kisah syahdu syahdan yang didodoikan. Perghhh... pilu sendu tahap gaban! Tidak sanggup aku mengingatinya semula. ‘Abang angkat’lah sangat...
Itu belum termasuk kisah-kisah sedih para isteri dan teman wanita ODHA yang lain. Kalau aku kongsikan semua, berjela-jelalah perkongsian ini nanti.

Jika clear dengan seksualiti, faham tujuan perkahwinan, telah bebas daripada penyakit kelamin, menjalani rawatan HAART, virus undetectable dan mampu memikul amanah Allah, berkahwin sahajalah. Cabaran ada di mana-mana, mahukan sokongan, aku boleh bantu melalui sahabat-sahabatku yang pernah melaluinya. Tidak bolehlah aku ceritakan semuanya secara terbuka. Ada masalah, ada penyelesaian.
Mahukan pandangan suami positif, isteri negatif dan memiliki zuriat bebas HIV boleh aku aturkan kaunseling bersama mereka. Mahukan pandangan suami negatif dan isteri positif tetapi memiliki zuriat negatif, pun boleh aku aturkan perkongsian. Mahukan pandangan pasangan yang kedua-duanya positif tetapi mampu memiliki zuriat bebas HIV pun boleh. You name it, you get it.

Lagi pun semua ini ujian Allah semata-mata. HIV sekadar virus, jika Allah sudah takdirkan kita diuji begitu, macam mana pun tetap kena juga.
Isu bukan ODHA (perempuan) yang ingin berkahwin dengan ODHA
Aku fokuskan kepada perempuan sahaja kerana bagi aku lelaki agak mudah jika mereka faham HIV seperti yang telah aku terangkan di atas.
Ceritanya lebih kurang sama. Jika lelaki tersebut berterus terang, jujur dan menjalani rawatan, memang tidak ada masalah berkahwin dengan mereka. Walau bagaimanapun anda berhak mengetahui seksualiti dan status kesihatan mereka terutama jangkitan penyakit-penyakit kelamin (STD) dan jenis-jenis hepatitis tertentu. Ini sangat-sangat penting.

Jangan biarkan diri terlalu mudah dimanipulasi dan diperbodohkan. Sejujurnya aku berpendapat ramai wanita mudah dimanipulasi oleh ODHA yang tidak bertanggungjawab akibat nature wanita itu sendiri seperti kaya dengan naluri keibuan, keikhlasan, melindungi dan sanggup berkorban demi kasih sayang. Hidup berumah tangga bukan boleh ikut emosi dik.
Janganlah kerana cinta melulu hanyut melayan emosi dan menurut kata hati. Menyesal kemudian tiada gunanya. Anda berhak menerima dan anda berhak menolak. Terpulanglah. Yang penting ialah kejujuran dan kewibawaan bakal suami.
Jangan habiskan terlalu banyak masa menyokong ODHA yang sentiasa minta dibantu dan berdolak dalih. Fahami isu yang aku kongsikan di atas. Bimbang nanti tunggu punya tunggu, teman lelaki anda tetap memberikan pelbagai alasan untuk menyembunyikan rahsia dirinya yang sebenar. Berkorban biar pada tempatnya dan umur kita semakin meningkat tanpa sedar.

Suami wajib bersikap sebagai pemimpin. Perkara yang lepas tidak perlu dikenang. Mereka yang bertaubat nasuha telah terhapus daripada segala dosa. Sejarah tidak mampu diubah. Pasangan heteroseksual bebas HIV sekalipun terdedah kepada lebih banyak isu berkaitan kecurangan dan keruntuhan rumahtangga tetapi stigma, diskriminasi dan judgemental yang menghukum ODHA. Bezanya mereka tidak diberi didikan direct daripada Allah. Kami sebenarnya insan terpilih. Kita perlu rasional dalam pemikiran dan tindakan.
Fahami juga apa itu grief reaction, treatment fatigue dan ilmu tentang HIV secara asas. Berikan sokongan dan jalani kehidupan dengan bermakna dalam mencari keredhaan Allah. Insya-Allah anda akan mendapat peluang hidup bahagia sama seperti yang pasangan normal yang lain. Cabaran hidup ada di mana-mana. Besar pahalanya untuk anda.
Isu lelaki bukan ODHA yang ingin berkahwin dengan wanita ODHA
Ringkas sahaja. Ramai wanita ODHA yang baik-baik di luar sana. Jika ada di kalangan lelaki bukan ODHA yang mahu menerima mereka, alangkah mulianya hati anda.

Kebanyakan wanita ODHA adalah mangsa keadaan, mangsa lelaki dan mereka berhak dibimbing. Tetapi mereka mempunyai rasa rendah diri dan mengalami trauma psikologi. Anda yang perlu memberikan keyakinan kepada mereka dengan kesungguhan dan keikhlasan.

Kalau anda mengharapkan kami yang bersungguh-sungguh berbanding anda (bukan ODHA), anda silap besar. Siapalah kami untuk merayu-rayu. Kami sedar diri siapalah kami. Apatah lagi wanita ODHA.
Jangan cepat mengalah dengan cabaran. Jangan sesekali mengungkit itu ini selepas berkahwin. Kasihanilah mereka. Kalau mahu terima, terimalah secara ikhlas dengan segala pakej kekuatan dan kelemahan mereka. Kalau tidak, katakan tidak, jangan sesekali dipermainkan hati dan perasaan. Jangan disangka berkahwin dengan pasangan normal yang lain tidak ada masalah langsung. Fahami segala isu yang telah aku kongsikan di atas.
Isu isteri yang berkahwin dengan suami yang kemudiannya didiagnos sebagai ODHA

Memang banyaklah isu ini. Kadangkala tidak aman hidup aku apabila para isteri meluahkan perasaan. Mereka marah kepada suami tetapi aku pula yang terpaksa tadah telinga dimaki hamun. Kadang-kadang aku tertanya-tanya, mereka marah suami mereka atau marah aku? Nasiblah.
Semasa mereka marah jangan sesekali dibantah. Apabila reda, bolehlah nasihat beransur-ansur. Marah macam mana pun, setakat yang aku lalui, jarang yang bercerai-berai. Bunyi sahaja berdentum dentam tetapi hati mereka memang tulus. Yang penting lelaki (suami) memohon maaf, jujur mengakui kesilapan dan menunjukkan sikap lebih baik daripada sebelum didiagnos.

Sebaik sahaja mengetahui status suami, jalanilah kaunseling dan ujian HIV. Pastikan ujian penyakit-penyakit kelamin turut dilakukan. Jangan berhiba terlalu lama kerana merajuk lama-lama tiada gunanya. Cubalah melihat kehidupan ini daripada view mata seekor burung yang sedang terbang. Fahamilah tekanan psikologi akibat rasa bersalah pasangan terhadap diri sendiri mungkin jauh lebih teruk daripada rasa marah anda terhadap mereka.

Tiada bahayanya HIV dengan rawatan dan kefahaman yang betul. Jalani sahaja kehidupan seperti biasa dan eratkan kasih sayang. Jangan sesekali berterusan mengungkit kesilapan, dan dicaci maki sesuka hati.
Fikirkan di sebalik tangisan, mungkin lebih banyak tawa yang kita kongsikan selama ini. Manusia bukan maksum. Kadang-kadang Allah memang pilih kita untuk diuji kerana Allah mahu tingkatkan darjat kita di sisi-Nya. Bukankah redha Allah yang lebih utama?
Bercerai-berai bukan penyelesaian masalah. Walau bagaimanapun anda berhak untuk menuntut hak anda dan kita punya rasional masing-masing. Aku menghormatinya.

Penutup
Akhir kata, kembalilah kita ke jalan Allah. Alangkah rugi jika diuji, kita masih lalai menjaga hubungan dengan Allah dan kekal dalam kemaksiatan. Hidup ini pinjaman semata-mata. Tiada apa yang menjadi hak milik kekal. Hentikan perkara remeh-temeh yang berlegar di sekeliling kita.
Minta maaf kepada sahabat-sahabat komuniti jika perkongsian kali ini melukakan hati dan terlalu berterus-terang. Mencari sengketa bukan caraku. Aku berpegang kepada prinsip, berkata benarlah walaupun pahit.
Para pembaca boleh berkongsi pengalaman melalui FB AHP Positive Warriors Support Group (Secret Group). Untuk menyertai, sila hubungi admins:
Survivor: survivorpng@yahoo.com
Mizan Mirza: positivelypositive77@gmail.com
Camelia Sulaiman: camelia_sulaiman@yahoo.com
Arm Ly: psychonutsbeast@gmail.com


Sokongan khusus kepada wanita: PEWAHIM
Untuk menyertai FB PEWAHIM (Secret Group)
Sila hubungi:
E-Mel: pewahim@gmail.com
No. Telefon: 019-259-5864 (Norlela) Pengasas
Alamat: Rumah WAHIDAYAH, No. 601, Jalan 1B/5, Bandar Baru Sungai Buloh,
47600 Sungai Buloh, Selangor.

Pertubuhan Amal Firdausi Kuala Lumpur (PAFI)
Sila hubungi:
Laman Web: http://www.amalfirdausi.org


E-Mel: amalfirdausi@gmail.com
Talian Marhabah: 018-207-0953 (Encik Hamli) @ 017-311-0306 (Encik Raffie)
Telefon / Faks: 03-9174-0934
FB PAFI: http://www.facebook.com/amalfirdausi (Open Group)
Twitter: twitter.com/amalfirdausi

AHP Pie@Mohamad bin Wahid
AHP Pie@Mohamad bin Wahid
hiv positive since 28 december 2010. i'm hiv positive and still think positive 4eva! http://akuhivpositif.blogspot.com/…/hiv-positif-kronologi-r…

Pil cegah hamil Yasmin punca darah beku dan strok Serta Mengakibatkan Kematian, Kaum Isteri Dinasihatkan Tidak Mengamalkan Pil Cegah Hamil Ini

Pil cegah hamil Yasmin telah didapati dalam banyak kajian sebagai punca darah beku,strok dan berbagai kesan sampingan yang berbahaya.Sehingga kini,ribuan tuntutan mahkamah bernilai USD berbilon dolar telah di bayar oleh BAYER

Yasmin atau Yaz dikilangkan hasil ciptaan “licik” penyelidik syarikat farmaseutikal bertaraf gergasi dunia yang berasal dar Negara Jerman iaitu BAYER.

Peminat Bayer ini pun tidak kurang hebatnya termasuk pakar-pakar O &G ternama dari klinik dan hospital swasta dan kerajaan termasuk farmasi-farmasi yang terkenal diseluruh dunia.

Saya pernah keluarkan artikel tentang keburukkan pil cegah hamil Yasmin ini dengan bahan aktif drosperinone yang begitu di puja-puja suatu masa dahulu kerana kehebatanya mencegah hamil serta melicinkan wajah dan tidak menambah berat badan.

Tidak seperti pil-pil seangkatanya yang bukan sahaja boleh menyebabkan darah beku,strok dan juga kematian tetapi dengan faktor tambahan boleh menambah berat badan.

Sehingga hari ini pil-pil ini masih dijual tanpa perasaan malu atau bersalah oleh segelintir pakar-pakar O&G dan farmasi yang “kalis saman” di Malaysia.

Bila agaknya rakyat Malaysia mahu sedar dengan “penipuan” yang membabitkan bukan sahaja penyakit kronik tetapi kematian yang hanya sekali menjengah kita seumur hidup.

Berikut adalah rentetan pembayaran yang telah dibuat oleh BAYER

Butir-butir setiap penyelesaian yang di bayar oleh BAYER, termasuk jumlah penyelesaian dianggap sebagai sulit. Walau bagaimanapun, laporan kewangan BAYER secara umum memaparkan berita tentang penyelesaian yang telah dibuat dan ini memudahkan untuk mengira secara purata .

Pada April 2012, BAYER bersetuju untuk resolusi pertama tindakan undang-undang Yaz, Yasmin, dan Ocella di Amerika Syarikat. ABC News melaporkan, BAYER akan membayar USD$ 110 Juta untuk menyelesaikan 500 tuntutan mahkamah, bayaran purata USD$ 220,000 bagi setiap kes.

Selepas itu, pada bulan Julai 2012, BAYER melaporkan telah membayar sejumlah USD$ 402.6 Juta untuk menyelesaikan 1,877 tuntutan undang-undang Yaz, Yasmin, dan Ocella. Angka-angka ini menunjukkan purata jumlah penyelesaian tuntutan mahkamah Yaz lmelebihi USD$ 214,000 bagi setiap kes.

Pada 12 Februari 2013, Bayer mengeluarkan Laporan Tahunan 2012 dengan maklumat yang terkini tentang Yaz. Laporan menyatakan bahawa Bayer telah membayar USD$ 1 bilion untuk menyelesaikan 4,800 tuntutan undang-undang atau tuntutan sahaja di Amerika Syarikat, purata lebih USD$ 208,000 bagi setiap kes.

Sehingga Julai 2014, laporan kewangan suku tahunan BAYER menunjukkan bahawa syarikat itu telah menyelesaikan 8,900 tuntutan Yaz untuk sejumlah USD$ 1.8 bilion, anggaran USD$ 202,000 bagi setiap kes.

Pada 17 Julai, 2015, BAYER telah mencapai perjanjian penyelesaian Yaz untuk kira-kira 9,900 tuntutan yang melibatkan kecederaan venous blood clot untuk sejumlah USD 1.97 bilion, purata USD$ 198,989 bagi setiap kes.

BAYER juga mengumumkan pada Julai 2015 bahawa ia telah bersetuju untuk menyelesaikan tuntutan yang melibatkan pembekuan darah arteri untuk tambahan USD$ 56.9 juta..wow..
Rakyat Malaysia macamana pula…tidak terliur ke dengan tuntutan saman yang berbilion dollar?

Sumber:

http://www.lawsuit-yaz.com/yaz-lawsuit-settlement-amounts/

Blood clots, stroke and other dangerous side effects associated with the use of Yaz and Yasmin birth control pills are driving more than 10,000 U.S. patients to file lawsuits against Bayer Pharmaceuticals.

Thousands of injuries and about 100 deaths are linked to Yaz through these severe side effects.https://www.drugwatch.com/yaz/lawsuit.php

Yaz and Yasmin birth control pills linked to 23 deaths: Health Canada documents http://www.ctvnews.ca/…/yaz-and-yasmin-birth-control-pills-

sumber: http://klinikkeputihan.blogspot.my

Kerajaan Myanmar Akan Menarik Semula 100,000 Pekerja Warga Myanmar Di Malaysia, Ini Nasihat MEF Kepada Najib

PETALING JAYA: Persekutuan Majikan-majikan Malaysia (MEF) berkata tindakan Putrajaya dalam isu penindasan Rohingya akan memberi kesan kepada lebih 100,000 pekerja Myanmar di negara ini.



Pengarah Eksekutif Shamsuddin Bardan berkata pemerintah Myanmar mungkin memanggil balik warganya yang bekerja di sini susulan hubungan yang terjejas antara kedua negara.

“Kerajaan Myanmar tidak suka kita mengecam mereka,” katanya kepada FMT.

Menurut statistik yang disediakan kementerian sumber manusia, terdapat lebih 141,858 pekerja Myanmar di negara ini, dimana 71% daripada mereka bekerja di sektor pembuatan.

Shamsuddin menyarankan majikan supaya menggaji orang tempatan, termasuk pesara, sebagai ganti sekiranya Myanmar mengambil langkah itu.

Atau, kerajaan meminda undang-undang bagi membolehkan pelarian Rohingya bekerja di negara ini.

“Seramai 150,000 pelarian berada di negara ini. Kita boleh sahkan mereka supaya mereka boleh bekerja di sini.”

Menurut Suruhanjaya Tinggi PBB Bagi Pelarian (UNHCR), terdapat 150,669 pelarian setakat Oktober, dimana Rohingya membentuk 36% daripadanya.

Kerajaan sebelum ini mengumumkan rancangan perintis yang membolehkan 300 Rohingya bekerja di sektor perladangan dan pembuatan.

Sementara itu, Persekutuan Pengilang-Pengilang Malaysia (FMM) menyifatkan langkah memanggil balik warga Myanmar sebagai tindakan yang tidak adil buat golongan majikan.

“Langkah itu sama seperti melanggar kontrak pekerjaan dan barangkali majikan tidak akan dibayar ganti rugi,” kata Presiden Tan Sri Lim Wee Chai dalam emel yang diterima FMT.

Malah sekarang ini, tambahnya, para majikan menanggung kos setiap kali mereka mengambil pekerja asing seperti yuran perubatan, insuran dan levi.

Wee Chai mencadangkan kementerian dalam negeri dan imigresen supaya percepatkan kebenaran membawa masuk pekerja asing dari negara lain sekiranya Mynamar mengambil langkah itu.

Ia perlu supaya industri boleh mengisi kekosongan jawatan secepat mungkin, katanya.

Semalam, di himpunan solidariti bersama etnik Rohingya, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengecam kerajaan Myanmar berhubung isupenindasan etnik Rohingya.

Dengan Bangla Pun Anda Jijik, Inikan Pula Rohingnya 10 kali ganda lagi 'Low class dan Pariah' dari Bangla- Auni Ameera

Dengan bangla pun anda jijik, Inikan Rohingya. Rohingya ni 10 kali ganda lagi 'Low class dan Pariah' dari Bangla. Di Canada ada program untuk Adopt pelarian, especially dari Syria. Cuba tanya orang melayu, Sanggup tak mereka buat macam Orang Kafir di Canada? 


Ambil sorang rohingya share rumah dengan mereka, jadikan salah seorang keluarga angkat.. Ada lebih 150,000 Rohingya untuk dijadikan keluarga angkat sekarang.. Kesian la kat Rohingnya, Kat Myanmar sana mereka kena bakar hidup².. Bukan dah mati baru bakar, Tapi waktu hidup tu kena bakar, Boleh bayang tak macam mana siksa hidup dia orang ?

Orang Kita cakap je pandai, Yang buat ialah Kafir di Canada.Hari tu pelarian Syria datang Malaysia ditempatkan di Shah Alam tak silap, Kawasan Elite duduk rumah harga lebih 600k. Ramai Melayu bising dan Complain..

To be honest:
Anda Malaysian nak handle Myanmar, Indon dan bangla kat Pasar Borong Selayang pun tak boleh. Ini lagi nak bawak masuk satu ethnic yang 10x ganda lagi debased dari bangsa di atas, 'Ultra Malays dan Ketuanan Melayu' complain tentang silap mereka kasi warganegara pada Chinese dan Indian dulu. Dan sekarang, Mereka nak buat kesilapan yang sama. Tidak terfikirkah anda?


Rohingnya ni tak tau apa itu perancang keluarga.Setahun boleh 2 kali mengandung, Mereka membiak dengan pantas macam tikus, So tanya diri anda. Dah ready nak tambah satu lagi bangsa utama di Malaysia? Iaitu Rohingnya. Jangan pandang rendah dengan kuasa pembiakan Mereka, Mereka juga manusia. 

Rohingnya tu kan Muslims.
Saudara Islam. Dah alang² tu bawak la masuk malaysia ramai² buat keluarga angkat.. Campur Masyarakat so awek melayu boleh 'cium molot' dengan Rohingya selepas bangla.. Jantan Melayu tak nak buat perempuan Rohingya sebagai Bini ke? Takkan nak perempuan putih gebu macam Syrian je? Jangan ikut Nafsu haiwan k..

Suami Terpaksa Tinggalkan Isteri Berbulan-bulan Kerana Kerjaya Namun Apabila Pulang Untuk Meniduri Isterinya Ini Perkara Mengejutkan Yang Berlaku

Salam warga krt. Admin tolg hidekan profile diri saya. Sy tiada masalah dalam rumahtangga. Sy bersyukur di berikan isteri yg sgt memahami. Sy bekerja offshore terpaksa tinggal isteri berbulan2 di darat. Mencari rezeki utk isteri sy & keluarga. 


Sy baru setahun mendirikan rumahtangga brsama isteri hubungan kami ats dasar suka sma suka.Maafkan abg selalu tinggalkan syg brbulan2 tak jumpa utk bekerja.Ape yg abg buat semua utk kita bersama utk isteri abg & bakal anak2 kita nanti. 

Mungkin sbb sy selalu berjauhan menjadi sbb isteri sy terlebih malu dgn suami sendiri.Bila sy cuti pulg ke darat pekara paling gembira dpt jumpa isteri tercinta. Tapi bila sy tgok muka isteri lama2 dia malu sbb tau sy pndg dia terus lari mcm tak kena.lps mandi pun dia sorok2 pakai baju blkg pintu. Bila nk brsama pun dia tolak2 sy sbb malu .

sy nak isteri rela tanpa rasa sy memaksa dia utk brsama. kadg sy terasa hati jg kalau blh ttup lampu gelap gelita dlm bilik baru sy cuba dekat2 dgn isteri barulah dia ok.Sebab kulit sy putih dari isteri ke buat dia jadi malu. Sbb ayat sy slalu dgr..isteri cakap kalau ada baby nk kulit mcm abg kalau mcm syg x gebu.Lelaki kalau da syg tak kisah ape pun warna kulit isteri dia.tak perlu nk pakai qu puteh ke ape. 

Mcm mna nk buat isteri tak da perasaan malu dgn suami sendiri. Pergi bercuti abg dah bawa,pg jalan2 abg bawa ,abg syg sgt isteri abg. Walaupun jauh kat tgh laut hari2 abg selalu fikirkan syg.hari2 abg whatsapp syg.Gaji abg smua abg serahkan pd syg utk uruskan yg penting segala keperluan syg cukup. Apa tindakan yg perlu sy buat utk memahami isteri sy. walaupun kulit syg hitam manis macam dayang Nurfaizah tak seputih kulit abg itulah yg buat hati abg terpikat. Kalau isteri abg terbaca post ni..harap sgt lps ni jgn brsikap mcm tu ubah la sikap tu utk abg.Dah 3bulan kita tak jumpa.Tunggu bg balik nnti kita pg brcuti sma2.jangan nagis.

Selepas Bagi BR1M Kepada Rakyat Malaysia, Kastam Sasarkan Kutip Semula GST Kepada Orang Ramai Sebanyak RM38 Bilion Tahun Ini

MELAKA: Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) menyasarkan jumlah kutipan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) mencecah RM38 bilion pada tahun ini, kata Pengarahnya Datuk Seri Khazali Ahmad.


"Sehingga November, kira-kira RM37 bilion telah berjaya dikutip dan sasaran kutipan RM38 bilion pada tahun ini dijangka akan dicapai memandangkan perlaksanaan sistem GST kini dilihat semakin stabil dan ia dijangka stabil sepenuhnya dalam jangka masa lebih kurang tiga ke empat tahun akan datang.

"Dari segi pematuhan perlaksanaan GST di negara ini, kita telah mencapai tahap 97 peratus penyampaian borang kutipan GST oleh peniaga dan ia jelas menunjukkan wujud kesedaran dalam kalangan mereka," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada Seminar Kolaborasi Agensi Penguatkuasaan di sini, Isnin yang dirasmikan Timbalan Menteri Kewangan Datuk Othman Aziz.

Beliau juga berkata Kastam mengunjurkan peningkatan antara 10 hingga 13 peratus jumlah kutipan GST pada 2017.

Beliau berkata JKDM akan memberi fokus terhadap isu pematuhan penyampaian penyata GST dalam aspek kualiti sebagai salah satu langkah penambahbaikan sistem percukaian itu pada tahun hadapan dan bagi memastikan sasaran kutipan GST berkenaan dapat dicapai.

Seminar bertemakan 'Memacu Keberhasilan Perkhidmatan Awam melalui Kecemerlangan Kepimpinan, Pemodenan Organisasi dan Kerjasama antara Agensi Pelaksana' itu merupakan platform bagi pelbagai agensi penguatkuasa mengenal pasti ruang serta peluang mentransformasikan kerjasama di bawah NBOS kepada kerjasama multilateral secara holistik.

Dalam perkembangan lain, Khazali berkata negara dijangka akan kehilangan antara RM1 bilion hingga RM1.3 bilion setahun disebabkan ketirisan kutipan cukai rokok, minuman keras dan kenderaaan di pulau bebas cukai di negara ini termasuk di Pulau Langkawi di Kedah, Pulau Tioman di Pahang dan Wilayah Persekutuan Labuan.

Beliau berkata namun ia dijangka dapat diatasi melalui penstrukturan semula jualan bagi rokok dan minuman keras serta kawalan ke atas pengecualian cukai kenderaan yang dibawa masuk di tiga pulau berkenaan bermula 1 November lepas.

"Penduduk dan pelancong tempatan serta pelancong luar negeri masih boleh menikmati bebas cukai untuk ketiga-tiga barang ini tetapi cara kita mengendalikan kita ubah supaya kita benar-benar tahu berapa banyak sebenarnya pembelian rokok dan minuman keras di pulau ini," katanya. - BERNAMA

Borang Permohonan BR1M Online Terbaru 2017, Dan Jumlah Kelayakan BR1M Yang Anda Bakal Terima

PUTRAJAYA – Permohonan dan kemas kini maklumat Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) 2017 dibuka mulai 5 Disember hingga 31 Disember ini, kata Kementerian Kewangan.



Dalam satu kenyataan hari ini, ia berkata notis dan surat pemakluman lulus atau gagal permohonan BR1M 2017 akan diposkan kepada pemohon mulai minggu kedua Februari 2017.

Bayaran BR1M akan mula dikreditkan ke akaun penerima secara berperingkat pada pertengahan Februari tahun depan, kata kementerian itu.“Kerajaan berhasrat pembayaran BR1M tahun 2017 dapat membantu meringankan beban kos sara hidup rakyat,” katanya.

Kementerian Kewangan berkata permohonan dan kemas kini maklumat itu boleh dilakukan secara manual atau dalam talian.

“Pemohon perlu mengemukakan maklumat peribadi dengan lengkap dan perlu dinyatakan maklumat waris, maklumat akaun bank dan nombor telefon yang boleh dihubungi,” kata kementerian itu.

Borang BR1M 2017 boleh didapati secara percuma di mana-mana cawangan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDNM), Pusat Khidmat Hasil (PKH) LHDNM dan Pusat Transformasi Bandar (UTC) LHDNM.

Pemohon juga boleh memuat turun borang permohanan di portal rasmi BR1M di https://ebr1m.hasil.gov.my
atau www.treasury.gov.my

Kementerian Kewangan berkata pemohon perlu menyediakan dokumen tambahan seperti salinan kad pengenalan waris/tanggungan, dokumen slip pendapatan atau dokumen lain yang berkaitan.

Kementerian itu berkata permohonan juga boleh dibuat di portal rasmi BR1M LHDNM
https://ebr1m.hasil.gov.my
 
“Permohonan dalam talian hanya boleh dibuat menggunakan komputer sahaja dan salinan permohonan perlu disimpan bagi tujuan rekod.

“Aplikasi eBR1M tidak direka bentuk untuk capaian peranti mudah alih,” katanya.

Kementerian Kewangan berkata penerima BR1M 2016 sedia ada juga perlu membuat pengemaskinian maklumat terkini.

“Permohonan yang tidak lengkap akan menyebabkan permohonan tidak dapat diproses atau gagal,” katanya.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga Menteri Kewangan pada pembentangan Bajet 2017 pada 21 Oktober lepas mengumumkan pemberian BR1M kepada isi rumah dalam senarai e-Kasih dan berpendapatan bulanan di bawah RM3,000 dinaikkan daripada RM1,000 kepada RM1,200.

Bagi isi rumah berpendapatan RM3,000 hingga RM4,000, beliau mengumumkan pemberian BR1M dinaikkan daripada RM800 kepada RM900.

Individu bujang berpendapatan di bawah RM2,000 pula BR1M dinaikkan daripada RM400 kepada RM450. – BERNAMA
Back To Top