My News

Laman Portal berita Semasa Dan terkini!!

baby takde dalam perut sedangkan dah masa nya untuk beranak ? Dokter sendiri pon takde alasan ..

sekadar gambar hiasan

Salam admin .. tlg hide kan profil saya ..
Pernah tak ibu ibu semua ada pengalaman atau keluarga yang berpengalaman bila dah overdue rasa sakit sakit pegi hospital bila di scan2 semua tengok baby kosong ..

 baby takde dalam perut ? Sebelum ni checkup macam biasa je sihat baby nya .. pernah ke ada yang macam ni ? 


Ape perlu buat bila scan2 baby takde dalam perut sedangkan dah masa nya untuk beranak ? Dokter sendiri pon takde alasan .. mohon percerahan


Info Ibu Hamil

Seorang wanita usia 50-an disyaki dalang penipuan pakej pajakan hotel yang membawa kerugian RM15 juta kepada mangsanya.

Seorang wanita usia 50-an disyaki dalang penipuan pakej pajakan hotel yang membawa kerugian RM15 juta kepada mangsanya.

Pakej tempahan hotel musim haji itu menjanjikan keuntungan 70 peratus kepada pelabur tetapi ramai yang telah tertipu, lapor portal Harian Metro.

“Sama seperti skim Hotel Makkah sebelum ini, wanita itu menjanjikan keuntungan sambil beribadat di Makkah menyebabkan ramai yang terpedaya,” kata aktivis hak pengguna Abd Halim Ikhsan.

Siasatan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) mendapati memang ia satu penipuan, kata Abd Halim, ketua unit kawal selia umrah persatuan tersebut.

“Setakat ini PPIM menerima 30 aduan mangsa wanita sama dan kita mohon pihak berkuasa mengambil tindakan,” katanya hari ini.


http://www.malaysiadreamnews.com/23040/wanita-tipu-tawar-pakej-di-mekah-mangsa-rugi-rm15-juta/

Mayat lelaki bunuh diri ditemui tergantung pada pokok





TAIPING – Niat seorang pelajar berusia 18 tahun untuk mandi di Sungai Pecah Batu, Trong, di sini tidak kesampaian apabila dia dikejutkan dengan penemuan mayat seorang lelaki yang tergantung pada tali di pokok.

Dalam kejadian kira-kira jam 12.15 tengah hari itu, mangsa dikenali sebagai Yeng Yong Sooi, 54, dari Trong dipercayai telah meninggal dunia.

Ketua Polis Daerah Taiping, Asisten Komisioner Harrith Kam Abdullah berkata, siasatan awal di lokasi kejadian mendapati kepala mangsa telah tergantung dengan tali nylon di sebatang pokok.

Menurutnya, kaki mangsa pula berada di atas motosikal dan sebelah lagi di bawah.

“Motosikal yang berada di tempat kejadian pula adalah milik mangsa,” katanya dalam satu kenyataan, di sini.


Dalam perkembangan berkaitan, Harrith Kam berkata, mayat berkenaan kemudiannya di bawah ke Hospital Taiping untuk proses bedah siasat.

“Hasil bedah siasat mendapati mangsa meninggal dunia kerana menggantung diri.

“Difahamkan tidak ada saksi semasa kejadian dan tidak ada sebarang unsur perbuatan jenayah.

“Sehingga kini, siasatan lanjut masih diteruskan bagi mencari ahli keluarga ataupun kenalan mangsa bagi mengetahui punca mangsa menggantung diri,” katanya. – Sinar Harian



http://www.malaysiadreamnews.com/23029/mayat-lelaki-bunuh-diri-ditemui-tergantung-pada-pokok/


Kanak kanak parah didera ibu kandung & teman lelaki






Gambar Ibu kandung & teman lelaki durjana tersebar|Kanak kanak parah didera ibu kandung & teman lelaki|Budak Alami Pendarahan Kemaluan Akibat Didera Ibu Kandung & Teman Lelaki|Seorang kanak-kanak berusia 4 tahun cedera di dahi dan lebam di seluruh badan termasuk kemaluannya, dipercayai didera oleh ibu kandung dan teman lelakinya.

Menurut Dhia Syeeraz yang memuat naik gambar dan pendedahan itu berkata, mangsa didera oleh ibu dan teman lelakinya yang dipercayai dilakukan dibawah pengaruh dadah.

Mangsa cedera dan lebam di seluruh badan sehingga menerima belasan jahitan di bahagian dahi, pendarahan di kemaluan dan disyaki terkena jangkitan kuman di hati.



Bapa mangsa yang terkejut mendapati keadaan anaknya itu, telah membuat laporan polis semasa di hospital. Namun dilaporkan telah ditolak.

Justeru, Dhia meminta orang ramai membantu mengesan dua suspek terbabit agar dapat dihadap ke muka pengadilan.

Difahamkan mangsa kini masih berada di hospital untuk menerima rawatan susulan.


http://eberita.org/gambar-ibu-kandung-teman-lelaki-durjana-tersebar/



Hina Kekasih Lemah Batin, Wanita Dicekik Sampai Mati





Gara-gara berang selepas dihina lemah tenaga batin, seorang lelaki bertindak membunuh seorang wanita sebelum mencampak mayat mangsa yang disumbat di dalam tong.

Mayat Farah Nikmah Ridhallah, 23, ditemui sudah busuk di dalam sebuah tong plastik berhampiran plaza tol Pantai Indah Kapuk di Jakarta Utara pada Selasa lalu.

Tidak sampai 24 jam mayat itu ditemui, polis menahan seorang ahli perniagaan, Calvin Soepargo, 42, yang disyaki menjadi individu terakhir yang ditemui mangsa.

Jurucakap polis, Awi Setiyono berkata, ketika disoal siasat Calvin mengaku membunuh Farah selepas dihina kerana lemah tenaga batin.

Katanya, Calvin memberitahu dia bertemu dengan Farah di sebuah apartmen di sini pada malam Jumaat lalu dan membuat hubungan seks.

Pada keesokan harinya dia mengajak Farah sekali lagi membuat hubungan seks, tetapi ditolak wanita itu sambil berkata, ”Kamu keluarnya cepat, mengapa mahu teruskan lagi.”

“Kata-kata Farah itu menyebabkan Calvin marah dan dia terus memukul mangsa sebelum mencekik wanita itu hingga mati.

“Kerana panik, Calvin mengambil satu tong plastik dan menyumbat mayat mangsa di dalamnya sebelum dibuang,” jelasnya.

Menurutnya, Calvin kini ditahan polis dan akan didakwa atas tuduhan membunuh.


Seorang bayi berusia 17 bulan ditemui sedang mengh1sap susu ibunya yang telah meninggal dunia.




– Foto Mail Online

INDIA – Dalam kejadian di daerah Damoh, Madhya Pradesh itu, seorang lelaki telah menghubungi polis apabila menemui mayat seorang wanita berhampiran landasan kereta api.

Apabila polis tiba mereka melihat ramai orang berkerumun dekat mayat wanita itu dan seorang bayi sedang menangis.

Saksi, Monu Balmiki, 27, berkata: “Kami melihat seorang wanita terbaring dekat landasan kereta api dan menghubungi polis.

“Tetapi bila kami mendekati mayat, kami melihat seorang bayi sedang menangis sambil menghisap susu dari badan mayat itu. Apa yang berlaku menyebabkan kami menitiskan air mata,” katanya.


Seorang pekerja di landasan kereta api, Nand Ram berkata: “Anak kecil itu menangis apabila ibunya tidak menghiraukannya, dia kemudian mula memegang dan minum susu badan ibunya.

“Kami terkejut melihatnya, ia sangat menyedihkan. Wanita itu mati terbaring manakala anaknya terlentok sambil menangis di sebelahnya.

“Ini adalah sesuatu yang kami tidak pernah lihat sebelum ini. Ia menyentuh perasaan.

Balmiki menambah, mayat telah dihantar ke hospital untuk bedah siasat dan siasatan sedang dijalankan untuk menentukan punca kematian namun mengesyaki dia terbabit kemalangan berdasarkan darah yang keluar dari hidung dan telinganya.

“Kami cuba mencari alamat rumah wanita itu dan berusaha mendapatkan beberapa maklumat supaya keluarganya boleh dimaklumkan

Seorang jurucakap hospital memberitahu telah menjalankan pemeriksaan fizikal ke atas bayi tersebut yang mengalami selesema tetapi telah diberikan ubat.

Perbincangan sedang dibuat untuk bayi itu dihantar ke rumah anak yatim sehingga keluarganya dikesan. – The Star  | MRM


http://www.malaysiadreamnews.com/22991/bayi-minum-susu-ibu-yang-sudah-meninggal-dunia/





Lelaki rogo00l & tikam k3maluan 23 mangsanya hanya kerana dendam terhadap wanita


Lelaki rogol & tikam kemaluan 23 mangsanya hanya kerana dendam terhadap wanita


MAKASSAR, INDONESIA - Polis Indonesia menembak mati seorang perogol bersiri yang didapati bersalah selepas melarikan diri bersama beberapa banduan lain dari sebuah penjara di Makassar kira-kira dua minggu lalu, lapor Harian Metro. 


Ikbal, 32, didapati bersalah dan dijatuhkan hukuman mati pada tahun lalu oleh sebuah mahkamah di Luwu Tiumur, Sulawesi Selatan, kerana merogol sebelum menikam kemaluan 23 wanita yang menjadi mangsanya. Salah seorang mangsanya meninggal dunia kerana kehilangan darah yang banyak.

Jurucakap polis berkata, Ikbal ditembak mati ketika cuba ditangkap dalam satu serbuan di Poso, Sulawesi Tengah kelmarin.

Kematian lelaki itu menghilangkan ketakutan penduduk terutamanya wanita yang masih trauma dengan jenayah kejam lelaki terbabit.

Difahamkan, Ikbal melakukan jenayah tersebut pada tahun 2015 dengan menceroboh rumah penduduk sebelum merogol wanita. Tidak cukup dengan itu, Ikbal juga turut menikam kemaluan mangsanya dengan pisau.

Ketika dibicarakan, Ikbal memberitahu mahkamah yang dia bertindak demikian kerana dendam terhadap golongan wanita. - The Reporter


http://www.thereporter.my/2017/05/lelaki-rogol-tikam-kemaluan-23.html




[ TERKINI ] Dua letupan Bom gegarkan Kampung Melayu Jakarta, 5 TERBUNUH




[ TERKINI ] Dua letupan Bom gegarkan Kampung Melayu Jakarta, 5 TERBUNUH


JAKARTA: Dua letupan menggegarkan terminal pengangkutan awam di ibu negara Indonesia hari ini, menyebabkan beberapa kematian, kata polis.

“Dua letupan berlaku kira-kira jam 9 malam, amat hampir antara satu sama lain dan ada tiga mangsa.

“Berdasarkan kerosakan saya boleh nampak letupan memang besar,” kata Ketua Polis Jakarta Timur, Andry Wibowo, kepada stesen televisyen MetroTV.

3 anggota Polis dan 2 orang awam ( pengebom berani mati ) di laporan terbunuh.

Polis berkata, letupan disyaki perbuatan pengebom nekad. – AFP/Reuters

Antara mangsa; anggota Polis yang cedera parah

http://viralhebat.com/dua-letupan-bom-gegarkan-kampung-melayu-jakarta-timur-5-terbunuh/

Kedai Emas Goldfinch menawarkan ganjaran RM3,000 kepada sesiapa dapat jumpa pencuri barangan emas rm 50k



KULIM, KEDAH - Baru hari pertama pekerja, seorang wanita telah mencuri barang kemas bernilai hampir RM50,000 di sebuah kedai emas di Kulim.

Dalam kejadian jam 6 petang di kedai Goldfinch, cawangan Tesco Kulim semalam, suspek, Ellieya, 29, didakwa telah mencuri barang-barang kemas tersebut semasa rakan sekerjanya pergi ke tandas.

"Dia masuk kerja 24 Mei jam 4 petang. Bila kami minta kad pengenalannya, dia memberikan alasan terlupa bawa. Jadi kami pun kata, esok dia kena bagi.

"Ketika seorang kakitangan pergi ke tandas, dia mengambil kesempatan itu untuk mencuri barang-barang kemas.
"Apabila rakan sekerjanya kembali, suspek memaklumkan dia mahu keluar makan, sebelum terus melarikan diri," kata pengendali laman Facebook Kedai Emas Goldfinch.

Semakan video kamera litar tertutup (CCTV) menunjukkan, suspek telah mencuri barang-barang kemas tersebut dan memasukkannya ke dalam pakaian.


Kejadian itu hanya disedari oleh kakitangan berkenaan selepas mendapati terdapat pelbagai jenis barangan kemas bernilai hampir RM50,000 hilang, sebelum membuat laporan polis.

Justeru, Kedai Emas Goldfinch menawarkan ganjaran RM3,000 kepada mana-mana pihak yang berjaya menangkap suspek. - T


http://www.thereporter.my/2017/05/baru-hari-pertama-kerja-dah-rembat.html

Sumbat RM20 Di F2@raj Mangsa Lepas R00gol Dari Senja Ke Subuh






Sudah jatuh ditimpa tangga. Begitulah nasib malang dialami seorang jurujual yang mengalami mimpi buruk setelah dipaksa menelan dadah sebelum dirogol berulang kali dalam insiden ngeri pada Rabu lalu.

Lebih sadis, perogol berusia 31 tahun dan juga saudara teman serumahnya itu sempat lagi ‘sumbat’ wang kertas RM20 pada lubang kemaluan mangsa selepas puas memperkosanya hingga ke pagi di rumah sewa wanita tersebut.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Polis Sarawak, Senior Asisten Komisioner Dev Kumar Sree Shunmugam berkata, suspek dipercayai ceroboh rumah mangsa di Taman Seng Goon kira-kira 7 malam dan masuk ke bilik wanita itu.

Mangsa cuba melawan namun tewas, mengatasi kekuatan suspek yang mengikat wanita tersebut dan ugut akan mencederakannya dengan pisau sebelum dipaksa menelan sejumlah pil dadah sehingga dia menjadi khayal lemah.

Ketika separuh sedar, perogol bertindak memperkosa mangsa beberapa kali sehingga ke pagi subuh keesokan hari dan ‘meninggalkan’ wanita itu dengan menyumbat wang RM20 di bibir faraj mangsa yang penuh sisa air maninya.

Dev Kumar memberitahu, suspek namun berjaya dicekup di rumahnya di Kampung Mongkos di Tebakang pada Khamis dan pihak polis turut merampas pisau selain tali pinggang yang digunakan dalam kes serangan seksual itu.

Siasatan awal polis mendapati, lelaki tersebut dipercayai tergamak memperkosa mangsa berulang kali tanpa henti dan belas kasihan sebagai balas dendam ekoran gagal dalam percintaan dengan bekas kekasihnya sebelum itu.

Suspek disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana kesalahan rogol dan menurut Dev Kumar lagi, sejumlah 149 kes perkosa direkodkan di Sarawak sepanjang tahun lalu, majoriti melibatkan mangsa bawah umur.

'Semuanya bermula dari batuk-batuk yang berlarutan & demam tak kebah...'





 Inna lillahi wa inna ilayhi raji'un.

Semuanya bermula dari batuk, kemudian disusuli dengan demam yang tidak menentu. Apabila dibawa ke hospital, doktor memaklumkan keadaan adik Muhammad Hakim Danish bin Amir Firdaus, semakin teruk.

Arwah yang sebelum ini seorang yang periang dan sihat, kini telah pergi meninggalkan keluarganya. Takziah kepada keluarga arwah, semoga tabah menghadapi dugaan ini. Al-fatihah.


Dari Nani Hass

Kisah arwah adik Muhammad Hakim Danish ini sebenarnya hanya bermula pada batuk-batuk yang agak lama dan diiringi demam yang sekejap baik, sekejap panas. Penyakit ini berlarutan hingga ke dua minggu terakhir.

Semasa kami pergi ke Hospital Columbia Asia Setapak, niat kami hanya ingin membawa adiknya sahaja kerana keadaannya nampak lebih berbahaya daripada abangnya. Akan tetapi apabila di hospital, doktor yang merawat adik kepada hakim, iaitu Muhammad Hakim Danial mengatakan kepada kami bahawa keadaan arwah sangat teruk dan memintak ami bawa dia ke wad kecemasan.

Dan dari situlah arwah mula bernafas menggunakan oksigen. Demam yang tak kebah, batuk semakin teruk. Imbasan x-ray arwah juga menunjukkan ada kuman di paru-paru, tetapi keadaannya masih stabil (sebenarnya keadaannya sudah teruk, tetapi biasalah hospital swasta).

Hakim masih ditahan dan berlarutan sehingga seminggu. Keadaannya semakin teruk sehingga terpaksa ditukarkan ke wad ICU. Keadaannya juga tidak menunjukkan tanda-tanda positif, malah semakin teruk dan akhirnya ditukarkan ke PICU Institu Pediatrik Hospital Kuala Lumpur.

Kuman pada paru-paru arwah semakin banyak dan didapati ada tiga virus positif. Semakin lama, arwah semakin tenat. Oksigen yang dipakai oleh arwah tidak lagi boleh diterima. Kuman juga telah merebak pada hati dan buah pinggang.


Maaf semua, tak sanggup nak teruskan. Tiada kekuatan.

Adiknya, Danial, telah discharge pada Rabu. Akan tetapi pada tiga hari lepas bersamaan hari Sabtu, 20 Mei 2017, adik bongsu arwah iaitu Puteri Iris Aleesya juga terpaksa ditahan di wad kecemasan kerana mengalami masalah pernafasan, batuk-batuk dan demam yang berbalik.

Sehingga ke hari ini, adik Puteri masih berada di wad KK1 Institut Pediatrik bilik khas kerana dikhuatiri mengalami simptom yang sama seperti abang-abangnya.

Doakan adik Puteri Iris Aleesya cepat sembuh seperti sediakala. Amin ya rabbal alamin.


http://www.thereporter.my/2017/05/semuanya-bermula-dari-batuk-batuk-yang.html

dia pernah ikat tangan dan kaki saya dengan kain tudung saya depan baby masa tu dan pernah duduk atas muka saya sambil tekup muka saya dengan bantal.





Salam Admin.. tolong hidekn profile saya..

Saya baru lepas kena pukul dgn suami.. dan ini bukan pertama kali.. byk kali jgak..benda kecil je awlnya bergaduh.. sya cuma tnya dia..kreta saya park luar ke dlm pagar.. pastu dia yg tgh buat kerja kt laptop jwb dekat saya secara kasar.. dia marah sy sbb sy tnya soalan bodoh katanya.. sy tnya je sbb ptg td sy dgr kata dia nk masuk kan kreta sy dlm pagar..dan kreta dia kt luar.. benda kecik kn.. tp ttba dia baran..

dia marah sbb soalan tu je.. habis smua benda dia mngungkit smbil maki2 sy depan anak..Sejak2 ni rezeki dia mcm makin bertambah..alhamdullilah.. tp ttba dia ungkit. Dia kata sy ni hidup menumpang dia.. sy marah la sbb sy kata dia sbg suami tak boleh ckp tu.. itu mmg tanggungjwb dia sbg suami..Bergaduh laa kami smbil jerit2 depan anak.. sy trus amek surat nikah tempek kt muka dia.. ckp kt dia klu dia rasa sy ni menumpang buat apa ada isteri..

 dia terus bangun dan tumbuk blakang saya.. sy trjatuh dan anak sy yg berusia 2 tahun lari dtg kt saya smbil nangis.
Sebelum ni dia pernah pukul sy byk kali.. masa awl2 kawen.. bru dua bulan kawen dia pernah duduk ats muka sy smbil tekup muka sy dgn bantal.. sy buat laporan polis dan kami berpisah 3 bulan. Tp dlm tempoh sy mngandung dan ats nasihat jabatan agama kami berbaik kembali demi ank yg bakal dilahirkan.. kami masuk makamah sb sy menutut cerai tp sy tarik balik permohonan saya.. 

Ni bukan kali pertama sy kena.. masa sy mngandung dia pukul sy lg dia muka masa 8 bulan.. dan bila baby dh kluar dia buat lg..dia pernah ikat tgn dan kaki saya dgn kain tudung sy depan baby masa tu.. masa tu saya call polis.. dan polis dtg rumah.. tp rupernya si abg polis tu kawan dia.. geng2 kreta2 civic dia.. kwn dia nasihat berfikirlah kesian kt baby klu sy teruskan laporan..dan kemudian sy tarik balik sbb sy takot akan effect kerja dia skali.. tp skrng anak dh besar pun.. dia buat lg kat saya..

Bulan 2 haritu sy tumpah darah dan keguguran.. maghrib tu darah dah penuh lantai dn sy mnjerit2 suruh dia cepat sbb dia bru nk gerak dr ofis.. darah dh penuh tumpah.. dia maki sy suruh pergi mampos hari tu sbb sy gesa dia suruh cpt.. sy sedih.. tp sebaik tiba di hospital..dia jaga sy dgn baik..masak utk sy..cuci kain baju sy yg penuh drah..jaga anak utk sy dan dia manusia paling sedih kehilangan anak kedua kami.

Masalahnya.. suami sy ni ikut mood dia.. kalau dia baik.. mcm dia sayang sgt kt saya.. boleh bahagia berhari2..tp bila dh smpai baran dia.. mula lah nk pukul2 sy.. kalau gaduh sket dia mesti nk naik tgn..
Mmg org ckp asam garam rumah tangga ada kala turun naik.. tp xkan sy nk hidup.. bila happy mmg boleh happy tp dlm masa yg sma bila gaduh dia akan pukul sy sesuka hati.. 

Mulut dia mmg suka mncarut..memaki sy bila gaduh.. pdahal benda kecil je.. sy kecil hati dia ckp sy menumpang hidup dia.. padahal sy bekerja sbg engineer dan x pernah minta duit dia.. tp bila nk kluar shopping ke apa.. dia offer utk belikan brg utk sy..dan sy on je.. tp now dia ckp sy menumpang dia pulak.. duit nafkah x pernah sy minta sbb dia beli brg2 dapur dah memadai dan sy ada duit sy sndri..
Adakah ini kehidupan suami isteri sebenarnya..?

Suami Yang Khilaf- Aku dah bunuh anak ku sendiri ya Allah… Aku menangis sekuat hati.




suami Yang Khilaf
Terima kasih admin sudi terima cerita aku ni. Salam semua. Pertama sekali, maafkan aku jika cerita ini mengundang rasa marah kalian, aku terima dengan hati terbuka.
Aku mengaku aku khilaf. Aku kongsikan kisah ini sebagai pengajaran untuk semua dan juga aku sendiri.


Aku A, umur lingkungan 30-an. Seorang professional photographer (kini) yg bermula sejak berumur 18 tahun lagi. Aku sekolah tak tinggi, hanya sampai peringkat sijil dalam bidang mekanikal. Itu pun tak teruskan bidang tersebut sebab minat yg tinggi dalam bidang fotografi.
Alhamdulillah, sekarang aku dan team boleh dikatakan berjaya menaikkan nama team kami sebaris dengan professional photographer yg lain. Rezeki tak putus, pagi petang siang malam shoot, edit album, video.


 Selain kelas fotografi serta beberapa projek besar bersama syarikat ternama.
Dipendekkan cerita, aku seorang anak kampung dari Utara yg tiada rupa. Berkulit rona coklat gelap, dan rupa pun biasa sahaja. Boleh dikatakan kadangkala aku juga rasa ‘insecure’ bila sekeliling aku semuanya kacak dan digilai wanita. Aku je lah tak laku bak kata orang. Walaupun baru berusia 23 tahun, aku sudah punya kereta sendiri, rumah dan bebas hutang. Semuanya hasil rezeki fotografi. Cumanya, aku masih bujang. Ah muda lagi kan? Nak kalut pi mana?

Kisah bermula pabila aku laksanakan kerja fotografi seperti biasa, client wedding. Sepanjang hari di majlis tersebut, aku selalu terpandang seorang gadis ni. Aduh bila dia senyum, manis.
Yg aku tahu, gadis itu datang bersama rombongan isteri pengantin dari ibu kota.


Ah pandang je lah, kan. Cuci mata. Nanti bila rombongan dah pulang, habis la peluang aku.

Tapi bila rombongan pengantin berangkat pulang, gadis ni setia di sisi pengantin perempuan. Dia duduk berseorangan di satu sudut. Kasihan pula melihat dia, aku berani kan diri mendekati dia.
Aku tegur, tanya mengapa dia tak balik dengan rombongan,
“Oh saya temankan pengantin perempuan di sini. Lepas habis majlis baru balik” Dan dia tersenyum pada aku. Alahai manisnya awak.


Pabila petang, aku dan team bersedia untuk outdoor photoshoot. Aku nampak gadis tadi ikut bersama. Ah girang aku rasa. Mana tahu, ada peluang bersembang lagi nanti.
Sampai di lokasi photoshoot, aku tanyakan pada client aku nama gadis itu. Ina namanya. Sepanjang di lokasi, Ina sering membantu pengantin dan juga team aku. Ramah orangnya. Manja suaranya, lembut dia tertawa. Aku jatuh cinta.

Entah dari mana kekuatan aku dapat ketika itu, pabila semuanya sibuk bersembang antara satu sama lain. Aku nampak Ina berjalan keseorangan ke kereta, aku tunggu dia di satu sudut. Bila kembalinya dia, aku cakap “Hai, Ina. Saya ermm. Saya suka kan awak”

Ina ketawa lembut. Kena reject kah aku? Tiba-tiba rasa panas je muka. Aku malu!

“Terkejut saya tiba-tiba awak cakap macam ni” Ina ketawa lagi.
“Kalau suka, tunggu lah. Itu pun kalau sabar menunggu” Ina hadiahkan senyuman dan berlalu pergi.

Apa maksud ayat dia?

Bila sesi photoshoot tamat, aku berborak dengan client yg juga rakan sekolah aku dulu. Dan aku ambil kesempatan ini untuk bertanyakan tentang Ina. Di saat ini baru aku tahu yg Ina rupanya tua setahun dari aku. Ala takpa, age is just a number, kan?
Aku pass kan nombor telefon aku pada client untuk diberikan pada Ina, “Aku boleh tolong bagi nombor ni, tapi..”
Tapi apa?


“Tapi, Ina ni gadis yg sangat lembut dan bercita-cita tinggi. Apa yg aku tahu, dia elakkan diri dari bercinta sebab nak capai cita-cita dia dahulu. Apatah lagi bab kahwin, jauh sekali. Dia masih nak sambung belajar ke peringkat tinggi. Berkawan mungkin ya, tapi jangan terlalu berharap. Okay, bro? Good luck”
Sekarang aku faham mengapa Ina berpesan, “Tunggu lah” itu tadi.
Aku pun tidaklah gelojoh mana hingga nak terus ajak dia kahwin serta merta. Berkawan dulu. Tapi jika ada jodoh kami, aku harap tak perlu lah aku tunggu lama.


Bulan berlalu, walaupun Ina peroleh nombor aku. Aku masih belum terima sebarang berita daripadanya. Tak senang aku nak edit album teringatkan senyuman manis Ina. Aku ambil keputusan nak cari akaun facebook Ina. Aku mula dari page client, hingga ke profile isterinya. Selepas beberapa skill FBI, aku berjaya jumpa page Ina. Aku add.

Tapi, belum di-approve kan selama sebulan. Aku terus private message Ina. Mengatakan aku lah photographer di majlis rakannya beberapa bulan yg lalu. Alhamdulillah selepas 3 minggu, Ina approve friend request aku dan membalas message aku, “Maaf, saya tak perasan request awak :)”

Dari situ aku mula chat Ina.

 Bertanya khabar, itu ini aku tanya. Aku usaha untuk tidak matikan conversation kami. Ina, biasalah. Lambat nak balas mesej aku. Sibuk katanya. Seringkali mohon maaf dan katakan dia akan membalas chat aku di masa lapangnya.
Aku sentiasa tunggu mesej Ina. Aku tak mahu nampak terlalu terdesak. Cool.
Pernah aku tanyakan mengenai nombor aku, Ina cakap dia dah simpan di dalam phonebook cuma masih belum bersedia untuk memberikan nombornya kepada ku.


Usai tiga tahun kami hanya membalas mesej di facebook. Walaupun aku
pernah ajak berjumpa, Ina elak. Tak bersedia katanya. Tiga tahun aku rasa seksa menunggu. Tidak berjumpa, chat pun hanya beberapa ketika, aku rindu suara manjanya. Kadangkala ambil masa beberapa hari baru Ina muncul.
Hanya melalui chat facebook. Akhirnya, Ina whatsapp aku.

Sejak dari itu aku rasakan tiga tahun lebih ini sudah cukup untuk kami mengenali hati budi masing-masing. Aku terus menyatakan hasrat aku untuk berjumpa orang tuanya, untuk menyunting Ina menjadi suri hatiku sepenuh masa.

Ina membalas, “Boleh, datang lah rumah” Green light! Aku sampaikan hasrat aku pada ibu, ibu bersetuju untuk mempersiapkan buah tangan untuk dibawa ke sana. At last, bertahun aku menunggu, inilah peluang aku.

Selepas dua minggu, kami tiba di rumah Ina. Keluarga dia terima kami dengan baik. Aku juga nyatakan pada keluarga Ina yg aku tidaklah berkelulusan tinggi seperti Ina. Aku hanya mencari rezeki daripada bidang fotografi. Cuak juga ketika itu, ye lah Ina tu ada Master, kerja pun gaji tinggi. Ina cakap English bak peluru laju tak sempat nak dikejar. Aku pula? No, yes, thank you, I love you aku tahu lah. Haha.

Aku bersedia jika lamaran ku ditolak. Sedar diri kata orang.

Alhamdulillah. Keluarga Ina terima lamaran aku. Lega, bro. Bakal mertua aku nampak je garang, tapi kelakar dan mudah untuk didekati. Mereka bersederhana, tidak terlalu alim tapi masih menjaga adat dan batas dalam agama. Aku suka keluarga dia!

Kami pun mulakan persiapan majlis. Ina tidak mahu majlis besar, cukup lah dahulukan yg wajib katanya. Aku turuti, tapi biasalah ibu aku mahu jemput ramai katanya. Ye lah ibu. Ina pun ikut je cakap ibu.
Usai majlis, aku terus bawa isteriku ini ke rumah kami. Yg aku beli beberapa tahun dahulu, dan siap diubahsuai.

 Isteri aku suka dengan semua yg tersedia. Sentiasa ucap terima kasih kepadaku. Alhamdulillah, rezeki Allah, jodoh Allah.
Kadangkala Ina juga ada menyuarakan yg dia ingin membantu aku dari segi kewangan walaupun aku mampu, katanya “Kita sama-sama.” Takpa sayang.
Aku masih mampu. Walaupun berulangkali pelawaan isteriku aku tolak, dia masih mahu menggunakan wang gajinya dalam beberapa hal rumah. Sehinggakan aku cakap, “Kalau awak nak bagi duit lagi, saya tak cakap dengan awak sebulan” Lol.


Entah. Kadang aku terasa, adakah isteriku memandang rendah kepada aku? Ya, isteriku bergaji tetap beribu sebulan. Makan tak habis. Aku hanya biarkan perasaan aku tu berlalu, syaitan je ni bisik. Benda takda hal pun. Asalkan isteriku jaga aku dengan baik, dah cukup beruntung diri ini. Kerja aku yg tidak tetap waktu, kadangkala outstation luar sehingga berminggu, isteriku tak pernah merungut. Dia sentiasa memahami.

Isteriku kerja ikut time ‘office hours’, cuti weekend. Tapi aku sepanjang minggu shoot produk, model. Time weekend pula sibuk dengan majlis korporat, kenduri kahwin. Bila aku pulang, isteri dah tidur. Dia bangun kerja, aku pula masih tidur dek letih edit album sepanjang malam.
Namun, isteri aku masih utuh laksanakan tanggungjawabnya. Tak pernah dia tak masak. Urut aku, teman aku buat kerja, kadangakala dia lah yg tolong kemas dan bersihkan kamera lens aku semua. Sebelum keluar kerja di awal pagi pun dia dah sediakan makanan tengahari aku. Baju pun dah tersedia, aku hanya bangun mandi dan terus pakai sahaja. Aku sering pulang keletihan, dia sambut aku dengan senyuman manis itu.


Pernah juga aku dengar cemuhan orang luar yg mengatakan aku ni tak padan dengan isteriku, bagai langit dan bumi. Aku tak “class”. Pernah aku rajuk, isteri lah yg tenangkan aku. Dia tak pedulikan kata orang, dia kenal suami dia katanya. Aku minta dia ajarkan aku bahasa Inggeris, isteri ajarkan.
Dan kononnya orang luar kata aku tak kacak nak dipadankan dengan isteriku yg manis dan cantik itu. 


Isteri pujuk aku, buat facial padaku dengan menggunakan bahan semulajadi dari dapur. Gigih dia sediakan semua nya, tak jemu berkhidmat bagaikan aku di spa pula. Hasilnya, selepas beberapa bulan, walaupun tidaklah sekacak mana, raut wajahku agak berlainan dari dulu. Kulit yg agak licin (dahulu aku penuh jerawat dan berjeragat nauzubillah!).
Sehinggakan pernah rakan-rakan aku minta isteriku sediakan bahan facial yg dia sediakan itu dan mereka sanggup bayar dek kerana Nampak jelas perubahan pada diri aku. Sekarang keyakinan aku di sisi isteri makin tinggi. Dah boleh speaking lagi. Semuanya hasil usaha, ajaran dan sokongan isteriku.
Alahai isteri, anugerah yg tak ternilai. Nikmat Allah yg mana lagi nak aku dustakan?

Sehinggalah suatu hari, aku perlu ke sebuah pulau bersama client selama hampir tiga minggu. Aku mengajak isteri bercuti bersama di pulau tersebut setelah aku usai kerja di sana. Isteri setuju dan akan ke sana bertemu aku pada minggu terakhir.

Hari kedua aku di pulau tersebut, isteri whatsapp aku “Sayang, saya ke sana nanti bawa hadiah awak”
Hadiah? Eh bukan birthday aku. Bukan jua anniversary kami. Aku pelik. Hadiah apa?


“Ada lah, sayang. Just wait, okay? Hadiah ni sayang tak dapat beli dekat mana pun tau. Special!” Isteri tertawa lembut.
ketika itu.
Apa yg aku lihat dari rakaman cctv itu membuat aku terdiam dan akhirnya aku menitiskan air mata jantan. Ego aku jatuh. Ego aku selama ini telah makan diri aku sendiri.
……………

Pada hari aku ke pulau, sebelum itu aku ada menghantar isteriku ke majlis hari jadi rakannya dan isteriku akan bermalam di rumah rakannya itu selama dua malam. Aku pulang sendirian dan bersiap untuk bertolak ke pulau. Aku membawa turun bagasi dan sebotol minyak enjin untuk diisi di dalam enjin kereta sebelum bertolak. Sedang aku turun tangga, telefon berdering, aku terhenti di tangga dan menjawab panggilan daripada client. Aku letak botol minyak yg dah dibuka itu di sudut tepi tangga.

Usai panggilan, aku terus bangun bergegas menuruni anak tangga dan bagasiku terlanggar botol minyak enjin tadi dan tertumpah ke tiga anak tangga ke bawah. Aku tak sempat nak lap minyak tersebut, aku akan meminta tolong isteriku kemudian. Aku terus keluar rumah dan bertolak ke pulau.
Namun, aku terus terlupa akan minyak yg tertumpah itu.

Selepas dua malam, isteriku pulang ke rumah. Mungkin dia juga letih, terus ke tangga menuju ke atas. Di sebabkan lantai anak tangga yg licin kerana tumpahan minyak yg aku buat tempoh hari, isteriku tergelincir jatuh tangga. Dan mengalami keguguran anak pertama kami yg tidak sempat ku mengetahui kewujudan benih itu.
…………….
Aku dah bunuh anak ku sendiri ya Allah…

Aku menangis sekuat hati. Aku lempar keyboard, menolak kerusi. Aku kesal dengan sikap aku sendiri.
“Sayang? Kenapa ni?”
Isteriku muncul di muka pintu. Aku berlari memeluk isteriku yg naif itu.

“Maafkan saya. Maafkan saya, sayang. Saya dah bunuh anak kita”
Aku menyesal pun tiada gunanya. Aku biar isteriku hadapi semua ini seorang diri. Keperitan, kesakitan yg dia alami, dia masih tersenyum kepadaku saban hari. Walau aku langsung tidak memandang dan bercakap dengannya. Suami apakah aku ini?

Hanya kerana sebuah kamera lama yg boleh dibaiki, aku biar diriku dikuasai amarah. Hanya kerana kecuaian aku, aku menyebabkan kematian anakku. Hanya kerana ego, aku biar isteriku mengalami semua ini seorang diri. Walaupun aku ada bersamanya tiap hari.
Isteriku sedikit pun tidak menyalahkan aku akan perbuatanku ini. Dia masih tersenyum dalam tangisan.
Ya tuhanku, aku menyesal…

Sayang, walaupun kisah ini sudah bertahun berlalu, masih kekal segar dalam ingatan saya. Alhamdulillah kita dikurniakan peluang kedua untuk menjadi mama dan baba. Saya berjanji saya tidak akan sia-siakan awak, dan awaklah yg utama, penting daripada nyawa saya.
Maafkan saya sayang..
Semoga rumahtangga kita ini sentiasa dalam lindungan rahmat Allah, hingga ke syurga.
– Suami yang khilaf –
A-Zhi
– A-Zhi

SERAM-saya terakam kain putih di tempat duduk belakang sedangkan kami langsung tak bawa kain putih apapun masuk dalam kereta.



Orang tua-tua dulu selalu berpesan, jangan bergurau bila berada di hutan atau tempat-tempat yang kita tidak tahu sama ada tempat itu keras dan sebagainya. Kerana bimbang dek keceluparan mulut itu akan membinasakan diri.

Ceritanya, tiga sahabat ini dalam perjalanan ke destinasi mereka melalui Lebuhraya Kesas pada waktu malam semalam, 'ternampak' sesuatu yang tidak sepatutnya.

Niat dua rakan di depan hanya mahu mengenakan seorang rakan yang duduk di tempat duduk belakang. Oleh kerana takut, wanita berkenaan terus melompat ke tempat duduk depan biarpun terpaksa duduk di atas riba rakannya itu.

Kain ini yang kami semua tak tahu mana datang. Sumpah demi Allah kami semua tak tahu dari mana ia muncul
"Kejadian sebentar tadi di mana saya telah bergurau dengan rakan saya dengan menakut-nakutkan mereka.

"Secara tidak sengaja, saya terakam kain putih di tempat duduk belakang sedangkan kami langsung tak bawa kain putih apapun masuk dalam kereta.


"Sumpah takut giler! Ya ampun, akibat mengenakan orang, akhirnya benar-benar berlaku," tulis Shakyra Arabian di Facebooknya jam 10.59 malam semalam.

Sementara itu rakannya berpendapat, mereka beruntung berpeluang merakam kelibat makhluk halus yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar itu. - The Reporter

Pasangan beri nama anak 'Pajero Sport' -nama kereta jenis SUV keluaran Mitsubishi


JAKARTA, INDONESIA - Seorang bayi lelaki yang baru dilahirkan pada 26 April lalu diberi nama Pajero Sport oleh ibu bapanya, menjadi bualan netizen.

Pasangan M Muis Iskandar dan Novi Yanti, menamakan anak keempat mereka itu dengan nama kereta jenis SUV keluaran Mitsubishi, Pajero Sport.

"Telah lahir Putra Keempat kami yang bernama 'Pajero Sport'. Semoga menjadi anak yang sholeh dan berbakti kepada orang tuanya. Amin," demikian kenyataan dalam gambar yang viral di media sosial itu.

Sementara itu di media sosial, netizen tidak menyangka ada ibu bapa yang sanggup menamakan anak mereka berdasarkan nama kenderaan.

"Agak keterlaluan orang tuanya memberi nama anaknya begitu. Apabila dewasa kelak, pasti akan menjadi bahan ketawa rakan-rakannya," kata Benvario.

"Jangan-jangan anak itu dihasilkan dalam 'Pajero Sport," seloroh Joseph Arief.

"Mudah-mudahan orang tua kamu dapat beli kereta Pajero Sport ya adik kecil," kata Wajahku. - The Reporter

http://www.thereporter.my/2017/05/pasangan-beri-nama-anak-pajero-sport.html
Back To Top