Laman Portal berita Semasa Dan terkini!!

“sakit di perut dan nyeri punggung bawah. saya hanya membiarkannya bertahun sebab takut check up” pesakit tumor




Mula-mula hanya sakit perut & sembelit selepas itu sesuatu yang mengerikan berlaku|Seorang gadis menceritakan pengalaman ngeri di laman media sosial kerana menganggap remeh tentang penyakit sembelit.Gadis itu dikenali sebagai Christine Ching menceritakan kejadian bermula pada april 2015 dua tahun lalu.

“sakit di perut dan nyeri punggung bawah. saya hanya membiarkannya bertahun sebab takut check up” tulis Christine pada postingan 19 Mei 2017.

Hingga  kemudian perutnya mulai membengkak dan tidak pada keadaan yang baik.Rakan dan keluarga mendesak untuk melakukan pemeriksaan yang akhirnya dia lakukan.

Dia bertemu dengan seorang pakar.Lalu Christine diminta ke OB-gyne setelah melihat bagaimana perutnya membengkak.




Setelah memeriksa Christine, doktor tersebut mendapati ‘benjolan’ tumor berukuran  19cm di perutnyaChristine pun perlu menjalani pembedahan dengan segera.

Doktor juga menyatakan bahwa ada kemungkinan 50 persen tumor tersebut adalah ganas.

“Setelah hari itu. Semuanya berubah. Saya mengundurkan diri dari pekerjaan untuk pokus pada kesehatan saya,” kata Christine.

“Saya perlu untuk mengangkat tumor kerana doktor sudah menentukan ianya ganas kerana sudah terlalu lama,” tambahnya.

Ovarium kiri, tuba fallopi, beberapa kelenjar getah bening, omentum semuanya harus dikeluarkan dari tubuhnya.

Pun semua tidak berhasil,tumor yang pada awalnya jinak telah menjadi ganas hingga menjadi kanser yang agresif kerana di abaikan, Christine di sahkan menderita kanser ovarium pada usia 22 tahun.

Christine harus menjalani 4 siklus kemoterapi, yang tidak mudah.kosnya juga mahal dengan rasa sakit yang luar biasa dari pengobatan tersebut.
Hari ini saya berharap cerita saya akan sampai pada wanita lainnya.Jangan malas untuk membuat pemeriksaan jika sesuatu mengnganggu kesihatan anda.dan semoga kalian terhindar dari pengalaman yang mengancam jiwa seperti saya”

“Sangat penting bagi wanita untuk membuat general check up setidaknya setiap 6 bulan sekali”

“Jangan mencontohi saya..saya tahu bahwa ada sesuatu yang salah dengan tubuh saya ,tapi saya terus berpikir bahwa saya OK dan sihat, sehingga saya tidak langsung check up. Wanita dengarkan tubuh Anda. Temui doktor Anda.Kesehatan adalah Kekayaan paling berharga bagi setiap orang,katanya lagi.

http://eberita.org/mula-mula-hanya-sakit-perut-sembelit-selepas-itu-sesuatu-yang-mengerikan-berlaku/









https://www.facebook.com/208694619607984/photos/a.208731059604340.1073741828.208694619607984/212190655925047/?type=3&theater



Labels: kisah

TERIMA KASIH SUDI BACA “sakit di perut dan nyeri punggung bawah. saya hanya membiarkannya bertahun sebab takut check up” pesakit tumor. TOLONG SHARE...!

https://telegram.me/joinchat/C6A73gqgSPgew3r9ovpDxg Chat Conversation End



Back To Top