Laman Portal berita Semasa Dan terkini!!

SUAMI YANG GAGAH PERKASA MACAM AKU PUN BOLEH PENGSAN!banyaknya darah...huhh..kepala anak aku.. tup lepas tu aku tak ingat apa dah

sekadar gambar hiasan

SUAMI YANG GAGAH PERKASA MACAM AKU PUN BOLEH PENGSAN!
#kisahbenar di labour room.
Bila ditakdirkan kerja sebagai askar ni.. semua orang pandang tinggi dengan aku.
So bila balik kampung tu... nak kait buah kelapa pun org panggil aku... nak tangkap ayam pun orang panggil aku.... nak sidai baju pun mak mertua suruh aku... kononnya akulah hero.... nampak tak betapa ramai yang kagum dengan aku?
Masa tu wife aku pregnant.. dah sarat dah pun.. kami kat kampung... memang plan nak lahirkan anak di kampung wife aku Terengganu...
.
.
So mak mertua aku ni dah siap bagitau kat semua ni ha... cucu sulung dia ni mesti sehebat & segagah ayahnya.. aku lah tu....
.
.
So masa wife aku kat labour room tu.. dah 10cm cik misi pun panggil la aku....
.
.
Nahh... sekali masuk... banyaknya darah....... huhh.. kepala anak aku.... tup lepas tu aku tak ingat apa dah.....
.
.
Ni memang kes paling memalukan di abad ni....
.
.
Lelaki sesado aku boleh tewas dengan bau darah isteri..
.
.
Lepas tu 1 family datang melawat aku pulak... siap bawak buah sebab perli.. doctor pun satu knapelahh tak simpan rahsia ni.. adoii...
.
.
Agak agaklah... aku tak penah kot ada experience lahirkan anak.... kalau pegang m16 rifle boleh la.
.
.
Parahhhh......

------------------------------------
Haha... bukan sorang dua lelaki yang mabuk darah sampai pengsan tapi ramai....
Nah... saya share tips ni supaya incik incik suami alert mengenai APA YANG SEORANG SUAMI & ISTERI KENA BUAT SESAAT LEPAS ISTERI LAHIRKAN ANAK =)
.
.
🍀🍒 Suami.... tolong buat : =)
🍬 Kucup dahi isteri... ucapkan thank you sebab dah lahirkan zuriat buat anda... kalau nak peluk tu berpada pada... Jangan sampai panjat katil... Takut free free kena sound dgn nurse kat situ =P
.
.
🍬 Dakap anak Azan & Iqamat - Bertujuan untuk mengelakkan syaitan yang dah standby tunggu nak sesatkan anak (Ummu Sibyan).
.
.
🍬 Suapkan kurma & air zam zam buat isteri - Selepas banyak habis tenaga meneran ni... isteri anda akan sangat best kalau suaminya suapkan makanan sunnah ni. Masa suap suap tu... usik usiklah wife "pandainyeee ayang meneran tadi"... walaupun hanya anda & doktor ja tau keadaan wife meneran.. hehe
.
.
🍬 Make sure segala kelengkapan tersedia - Kalau isteri anda melahirkan anak di private hospital.. anda maybe boleh tinggal & bermalam bersama...
.
.
🍬 Click click! - Incik suami boleh click click moment yang best ni... nanti boleh tunjuk pada anak... mesti dia happy tengok mak ayahnya happy dengan kehadirannya.
.
.
🍬 Katakan di government hospital... anda maybe dapat melawatnya tyme tertentu saja. Apapun... pastikan kelengkapan seperti air masak.... biskut... makanan ringan.. susu & ubatnya diletakkan di tempat yang isteri anda tahu =) .
.
.
🍬 Surprise - Ni ramai yang tak pernah buat..... Isteri tahu... bila lahirkan anak... keadaan normal adalah proses memulihkan kesihatan ibu & anak... sometimes ramai yang lupa... tyme nilah suami kena romantik dengan isteri. Cuba hadiahkan bunga atau apa saja buat wife anda tanda anda hargai dia. Ingat ni incik incik suami... kalau incik incik suami tak 'tangkap & pegang' wife tu kuat kuat... nanti dia dok layan anak & lupa kat awak =P
.
.
.
.
🍀🍒 Isteri tolong buat : =)
🍬 Dakap anak kedada anda.. berikan dia susu. Make sure dia dapat semua colostrum dari anda. Ia penting untuk melawan penyakit pada bayi.
.
.
🍬 Percaya ada susu - Mommy make sure mommy pegang niat untuk terus menyusu anak sehingga 2 tahun. Kalau tiba tiba ada nurse datang nak bagi tunjuk ajar sambil sentuh sentuh cik B tu mommy jangan kekok pulak... dia nak tunjuk cara yang betul menyusukan anak =)
.
.
🍬 Kawal rasa sakit - Maybe mommy menerima pethidine.. entonox atau epidural. ketahui kesan ubat ubat ni... so mommy akan lebih bersedia. (rujuk page 109 & 110 buku 9bulan10hari untuk memudahkan proses bersalin mommy nanti)
.
.
🍬 Letakkan surah disebelah anda dan bayi - Since mommy dalam keadaan tak suci... ini amalan yang saya selalu pesan kepada semua. Mainkan bacaan yaasin dari phone.... But make sure letak jauh dari bayi anda... naikkan volume sedikit kuat... agar dia dan anda dapat dengar alunan Al Quran ini.
Ketahuilah... syaitan.. iblis & sekutunya sukaaaa sangat sangat mommy yang baik yang pegang niat yang baik baik untuk zuriat mommy. so pastikan zikir & alunan Al Quran ini sentiasa menjadi pendinding buat mommy & anak.
.
.
🍬 Mommy Ultraman - Sebaik melahirkan anak... mommy kena percaya that anak mommy hanya ada mommy & ayahnya. Mommy kena fikir yang baik baik untuk anak mommy. Mommy kena tahu.. bila anak menangis... dia nak sangat sangat ibunya ada dengannya. Selamat menjadi Ultraman terhebat buat anak anak =)
.
.
🍬 Ambil tahu :
🍇 Pastikan mommy ambil tahu perkembangan bayi selepas lahir...
🍇 Selepas menyusu pastikan mommy sendawakan bayi.
🍇 Jangan biasakan mendukung... takut dia terbiasa dengan cara tu.
🍇 Jangan beri apa apa makanan & minuman selain susu ibu sehingga usianya 6 bulan.
🍇 Bagi sebanyak mungkin susu ibu untuk elakkan jaundice. (rujuk page 145 buku 9bulan10hari untuk ketahui cara handle jaundice pada bayi).
🍇 Bayi menghabiskan 60% masanya dengan tidur.
🍇 Dalam bulan pertama kelahiran normal, bayi akan menyusu sekerap 5-10 kali bagi tempoh 2 hingga 3 jam.
🍇 Create demand & supply untuk terus mengeyangkan bayi anda.(rujuk page 172 buku 9bulan10hari).
.
.
🍬 Ingat! selepas ni mommy kena berpantang... berpantang elok elok kalau nak nampak muda dari usia =) (Rujuk page 130-139 buku 9bulan10hari mengenai tips berpantang cara kampung yang akan membuatkan anda nampak macam kakak walaupun dah pegang status makcik...



https://www.facebook.com/208694619607984/photos/a.208731059604340.1073741828.208694619607984/212190655925047/?type=3&theater



Labels: kisah

TERIMA KASIH SUDI BACA SUAMI YANG GAGAH PERKASA MACAM AKU PUN BOLEH PENGSAN!banyaknya darah...huhh..kepala anak aku.. tup lepas tu aku tak ingat apa dah. TOLONG SHARE...!

https://telegram.me/joinchat/C6A73gqgSPgew3r9ovpDxg Chat Conversation End



Back To Top